Tappa kilovis kroppsfett och bygga muskler samtidigt?

18 Sep 2015
bodpod_sep

Är det möjligt? Att tappa flera kilon med kroppsfett och samtidigt lägga på sig kvalitativ muskelmassa? Hade du frågat mig för ett år sedan hade jag förmodligen svarat att det är tveksamt. Frågar du mig nu säger jag att det definitivt går om man vill!

Någonstans har det känts som att det gått trögt, åt rätt håll men ändå trögt… Visuellt i spegeln har jag upplevt att det ser ut som att fettet försvinner men samtidigt blir man lite blind och litar inte riktigt på sin egen kroppsuppfattning när kroppen genomgår en så pass stor fysisk förändring. Som jag tidigare varit inne på så är det i runda slängar 15 år sedan jag vägde så pass lite så det är svårt för mig att avgöra vad som hänt och inte hänt, särskilt från den ena veckan till den andra. 

På sistone har vågen inte riktigt visat på den förväntade viktminskning jag sett framför mig så jag bestämde mig i tisdags denna vecka att det var dags att ta reda på fakta, svart på vitt, rakt upp och ner. Går det så ”dåligt” som jag tycker eller vad är det som händer?

Bokade därför en tid i tisdags för en BodPod-mätning idag fredag. För er som läst tidigare inlägg så vet ni att jag gjort två BodPod-mätningar tidigare i år. En i andra halvan av februari och den andra i början av maj. BodPod fungerar på så sätt att man sätter sig i en äggformad tryckkammare som jobbar med över- och undertryck under själva mätningen. Själva mätningen tar några minuter men man måste göra den på fastande mage alternativt inte ätit något de sista 3 timmarna. Så det blev att skippa frukost i morse, åka direkt till labbet och göra mätningen och sedan äta en proteinbar på väg till jobbet. Utöver mätdatan från själva tryckkammaren adderas uppgifter om kroppsvikt, ålder, längd och kön. Med dessa data kan sedan en beräkning av kroppsfett vs. fettfri massa göras. Metoden anses tillförlitlig och så vitt jag förstår det är det i princip bara en DXA-scanning (röntgen som bl.a. används inom sjukvården för mätning av bentäthet) som möjligen kan ge ett mer exakt värde. En DXA-mätning kan även specificera var på kroppen fettet sitter men är också något dyrare att genomföra.

Resultaten av de tre BodPod-mätningarna jag gjort så långt

bodpod_papper

I februari var andelen kroppsfett långt ifrån smickrande. >20% anses som övervikt så det är klart att 26,7% kändes rätt nedslående och som en tuff utgångspunkt. Men det var så de såg ut så det var bara att acceptera fakta och köra igång. I maj hade siffrorna förbättrats även om jag fortfarande var att betrakta som överviktig. Men redan här kan man se att Fat Free Mass faktiskt ökat med ca 0,4 kg. Jag valde då att inte fästa så stor vikt vid det, var bara glad att det inte fanns något som tydde på att jag tappat muskelmassa. Det fanns alltså redan då tecken på att jag trots en viktminskning på drygt 4,5 kg samtidig skulle ha lagt på mig nästan ett halvt kilo muskelmassa! Vilket i sin tur innebar en minskning av kroppsfettet med nästan 5 kg!

Så idag, ganska precis 7 månader efter min första mätning, kan jag konstatera att tendensen som syntes i maj nu är mer än en tendens. Fat Free Mass har totalt ökat med 1,9 kgDetta har dessutom skett samtidigt som min totala kroppsvikt gått ner med drygt 12 kg! Vilket i sig innebär att jag tappat drygt 14 kg rent fett under samma period!

Det är klart att en dag som denna så gläds jag enormt mycket åt det jag åstadkommit under dessa sju månader! Det faktum att jag faktiskt lagt på mig i storleksordningen 2 kg muskler får konsekvensen att den ”tröghet” jag upplevt när jag tittat på vågen till viss del kan förklaras av mer muskelmassa. Utan ökning av muskelmassa skulle jag enligt mina tidigare beräkningar väga någonstans kring 78 kg för att ligga i fas med min plan vilket stämmer rätt bra då vågen idag stannade på dryga 80 kg!

Idag ligger jag på ca 13% kroppsfett vilket är 1-2% bättre än jag räknade med. Enligt tidigare beräkningar borde jag ligga på ca 15% kroppsfett vid en vikt på 80 kg men då hade jag inte räknat med att jag skulle lägga på mig nästan 2 kg muskelmassa. Det är en bit kvar till målet jag siktar på i slutet av november men 13% är bra mycket närmare målet än 26,7% och med vetskap om dagens mätresultat känner jag mig åter taggad och motiverad att fortsätta träna och hålla dieten för att nå mitt mål!

Ikväll lägger jag mig nöjd och belåten, det blev ett STORT cheat meal till middag! Fredags-tacos tillsammans med övriga familjen! Tortillias bröd, nacho chips, riven ost, köttfärs, osv. Riktigt gott! Och jag förtjänar det!

/Robert

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.