Styrkeutveckling & träningsdagbok

28 Maj 2015
vadpress

Träningdag idag, yes! Ben och vader, tungt och gör ont men kul! :-)

Ett effektivt lunchpass på SATS Stadshagen som ligger nära kontoret. Jag försöker planera in åtminstone två lunchpass per vecka, passar min vardag bäst att träna vid den tiden. Rätt mycket folk som tränar på lunchen faktiskt! Trevligt med ansikten man efter ett tag känner igen, man hälsar och pratar lite träning kort även om man inte känner varandra i övrigt.

vadpress

Styrkeökning

Sedan slutet av Januari, då jag påbörjade min satsning, har jag haft som ambition att hela tiden öka vikten eller antal repetitioner kontinuerligt. Det har funkat bra och ökningarna har kommit och varit ganska påtagliga. I och med det har jag inte haft ett jättestort behov av att dokumentera mina pass då det är en så uppenbar skillnad att t.ex. köra 10:or på 70 kg eller 10:or på 110 kg i marklyft. Det har mer handlat om att lägga på ytterligare 5 kg varannan vecka, vilket naturligtvis är kanon!

Det som dessutom känns extra bra är att jag parallellt med absoluta styrkeökningar faktiskt har gått ner 10 kg, förhoppningsvis till större delen fett! Nu tror jag att denna styrkeökning under de senaste 4 månaderna till stor del kan förklaras av:

  1. Jag började träna på relativt låga vikter – kroppen kanske hade orkat mer men jag ville verkligen inte utmana kroppen för hårt och i värsta fall dra på mig skador.
  2. Jag har förbättrat min teknik – för varje vecka, för varje månad.
  3. Jag har höjt nervsystemets förmåga att rekrytera fler muskelfibrer samtidigt – muskelmassan har till stora delar funnits där men bristen på träning har ”trubbat av” nervsystemet.

Träningsdagbok

Det här med träningsdagbok var det evigheter sedan jag höll på med, någon gång i mitten på 90-talet kanske. Det var mer köra ”på känsla” som gällde då, åtminstone i den gymmiljö jag befann mig. Men nu känner jag att jag behöver få ner fakta för att driva min utveckling framåt. Vad lyfte jag förra veckan? Hur många reps, med vilken vikt? Vad skall jag då lyfta idag för att pressa kroppen att svara med muskeltillväxt? Skall jag ligga kvar eller är det dags att öka?

Visst ”känslan” måste finnas kvar. Man kan inte helt bortse från saker som kan påverka dagsformen t.ex. mängden sömn senaste natten, slarv med kosten eller en begynnande förkylning i kroppen men utgångspunkten måste ändå vara att få till en progressiv träning.

Hade först en idé om att hitta någon bra App för att dokumentera mina gympass med men sedan skippade jag den idén då jag insåg att jag egentligen inte riktigt har tid att testa en massa appar, lära mig hur de fungerar, utvärdera om det fungerar eller överhuvudtaget har stöd för vad jag söker osv.

Det fick bli en vanlig hederlig analog träningsdagbok istället!

dagbok

Så nu hoppas jag kunna hålla stenkoll på hur många reps och med vilken vikt som jag måste utföra en övning med för att bevara och helst bygga mer muskelmassa!

/Robert

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.