Så lyckas du med progressiv träning! Del 1

1 Maj 2016
robert_0501_1640

Vill du ta nästa steg och utvecklas i din träning? Tycker du trots att du lägger ner mycket tid och tränar hårt i gymmet så känns det ändå som att det inte händer speciellt mycket? Upplever du att du varken blir starkare, lägger på dig mer muskelmassa eller tappar kroppsfett?

robert_0501_1640

Då kan det vara dags att stanna upp, reflektera över hur du egentligen tränar och sedan lägga fokus, tid och energi på att få din styrketräning progressiv på riktigt! Jag skriver på riktigt när jag av egen erfarenhet vet att man lätt bär med sig bilden av att man tränar hårt och pushar sig själv genom hårda träningspass i gymmet. Man förväntar sig att all träning skall ge mer muskelmassa och/eller ökad styrka men ”av någon anledning” går det inte framåt. Kanske går det framåt men det är i princip omöjligt att kontrollera då man kanske kan få till ett nytt personbästa i bänkpress inom tidsramen ett år. Det är för lång tid för att man skall lyckas hålla ångan uppe och känna att man kommer någonstans… Resultatet blir att man ”maler” på i samma gamla hjulspår vilket definitivt inte leder någonstans.

Ett sätt att bryta mönstret och få kroppen att börja svara igen är att göra något annat än du gjort de senaste året i gymmet. Under 2015 reviderade jag mycket av den ”träningskunskap” jag hade med mig sedan mina träningsdagar i tonåren och senare i slutet av 90-talet. 2015 var året jag började träna progressivt på riktigt och det gav mig resultat långt över förväntan!

Mitt råd är att du gör det samma om du verkligen vill ta nästa steg och få din kropp att börja ge dig de resultat du faktiskt, givet ditt slit och engagemang, kan förvänta dig! Målet är att få maximal utväxling på den tid och energi du lägger ner i din träning!

Steg 1 – var beredd på att släppa ”sanningar” du hållit fast vid och tränat efter, kanske t.o.m. under lång tid

Beroende på hur länge du styrketränat, i vilken miljö du tränat, vilken information du fått och tagit till dig över åren, ja t.o.m. vilka träningsspolare du haft omkring dig osv så kan din bild av vad som krävs för att bygga muskler och styrka vara baserade på sanningar, halvsanningar eller i värsta fall myter. En halvsanning, på gränsen till myt skulle jag vilja påstå, som jag själv tränat efter i många år är den om ”variation”.

Myten om ”variation” går ut på att styrketräningen måste vara varierad för att dina muskler skall växa. Men vad menar vi med ”varierad”? Jag tolkade det då som att man behöver träna t.ex. biceps med 1o olika övningar för att som folk sa ”attackera muskeln från flera vinklar” och för att ”förvirra” den och tvinga den att växa. Alltså först lite bicepcurl med rak stång, sedan alternerad hanterl-curl gärna följd av lite koncentrations-curl och sedan avsluta med curl mot pannan med kort stång fäst högst upp i trissan på cable-cross-maskinen. Och det bara det första biceps-passet. Nästa biceps-pass var ”för variationens” skulle följaktligen tvunget att bestå av andra övningar. Många övningar blir det…

Progressiv träning som jag kört det senaste året med resultat över vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig tvingade mig att bl.a. skrota denna myt en gång för alla!

De kommande inläggen kommer att handla mycket om progressiv träning och hur jag använt den metodiken för att bygga muskler, styrka och tappa fett samtidigt! Jag har ägnat en hel del tid till att fundera kring detaljer i träningen inte minst hur jag jobbar mentalt för att orka och maximera min prestation i gymmet pass efter pass.

Jag hoppas mina kommande tips och fällor kan ge dig inspiration och ge dig insikt, kraft och motivation att ta dina egna träningspass till nästa nivå!

/Robert

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.