Nu kan jag köra knäböj igen!

7 Feb 2016
robert_1601072

Denna träningsvecka har varit bra! Förkylningen har i princip släppt och jag kan köra på fullt ut igen! Bara det faktum att jag åter igen börjat köra knäböj som en naturlig del i min träning känns som en seger! Under ca fyra och en halv månad har jag avstått från att köra den övningen överhuvudtaget.

Det är ungefär så länge sedan jag drog på mig ett diskbråck, vilket självklart inte var bra. Men när något sådant händer är det inte så mycket mer än att gilla läget och tänka konstruktivt och komma vidare. För min del handlade det om att hitta alternativa övningar som inte belastar ryggen i vertikaled för mycket. När det gällde benträningen fick det bli mycket benspark och bencurl istället samt sittande vadpress naturligtvis. Det är svårt att ersätta denna fenomenala basövning då den involverar så mycket mer än bara ben och det känns så bra nu att ha kört två separata träningspass med knäböj utan att känna av min skada. Kör lättare och lite fler reps för att känna hur min rygg reagerar. Senaste passets knäböj-set:

  • 20 kg x 30
  • 50 kg x 20
  • 50 kg x 20
  • 50 kg x 20
robert_1601072
Kämpar på för att få fram v-formen!

Dieten rullar vidare!

Mina lunchlådor har sedan länge varit baserade på stekta kycklingfiléer men sedan några veckor tillbaka försöker jag som jag tidigare skrivit om hålla koll på makronutrienterna och jag har aktivt valt att höja mängden kolhydrater och samtidigt även mängden kalorier något. Jag vill ha så långsamma kolhydrater och är noga med att hålla ner mängden socker för att bättra på min dåliga insulinkänslighet som jag säkerligen levt med i flera år. Insulinkänsligheten är ingenting jag medicinskt mätt eller verifierat utan jag utgår bara från att min tidigare övervikt under så många år också medfört dålig insulinkänslighet. Jag använder appen Lifesum för att hålla koll på mitt näringsintag och enligt den ligger mitt sockerintag på <20 gram per dag en vanlig dag. Det mesta av det sockret kommer från kvarg som jag äter tack vare det höga proteininnehållet men är inget tillsatt socker.

Samtidigt skall man kanske vara försiktig med att ta beräknade värden för en absolut sanning då det alltid finns felkällor oavsett om man räknar kalorier, gram protein, kolhydrater osv. manuellt eller med hjälp av en app. Men det ger en indikation på vilken nivå man ligger på och för mig fungerar appen kanon! Snabbt, smidigt och gör det så mycket enklare!

Nu ser jag fram emot ytterligare en vecka med fler set knäböj och känslan av hur hela kroppen är med i övningen!

/Robert

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.