Hålla koll på makronutrienterna!

17 Jan 2016
robert_spis

De två senaste veckorna har jag gått på ett rätt hårt kaloriunderskott och syftet med det har varit att både kroppsligt och mentalt ”nollställa” mig efter all julmat och annat slask jag fått i mig under jul och nyår innan jag drar igång på allvar med deffen! 😉

Imorgon måndag börjar startar jag upp igen på allvar. Jag räknar med att justera upp mängden kalorier något i förhållande till de två senaste veckorna men det beror lite på hur snabbt jag upplever att jag kroppen svarar under de kommande två första veckorna så det återstår att se.

Just nu känns det i alla fall bra i kroppen och det är självklart lite extra spännande att göra en BodPod-mätning, vilket jag gör imorgon, för att helt enkelt se var jag startar någonstans. Det är inte otroligt att jag ligger lite högre i fett% än för någon månad sedan men har jag tur kanske jag även har lagt på mig lite mer fettfri massa sedan förra mätningen!

robert_spis

Så långt har jag i princip bara hållit koll på att få i mig tillräckligt mycket med protein och samtidigt haft ambitionen att ligga på ett kaloriunderskott, undantaget jul och nyårshelgerna! Nu är det hög tid att ta det till nästa nivå! :-)

Som jag tidigare varit inne på behöver jag göra mer för att komma i riktigt bra form. Efter en veckas stenhård koll på kolhydrater och undvikande av socker som ett steg att förbättra min insulinkänslighet känns det nu helt naturligt att faktiskt jobba mer med fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett i min kost. Faktum är att jag redan upplever en förbättring i kroppen på bara drygt en vecka, av att helt stryka socker och ersätta det med långsamma kolhydrater t.ex. fullkornspasta.

Nedan syns exakt den fördelning mellan kolhydrater, protein och fett som jag hade igår. Jag siktar på att ligga på en fördelning runt 20%, 50% respektive 30%.

lifesum1

Tre saker att hålla i bakhuvudet under kommande vecka:

  1. Se till att få i sig tillräckligt med protein
  2. Se till att få i sig tillräckligt med BRA fett – energimässigt mer från fett än från kolhydrater
  3. Se till att få i sig tillräckligt med långsamma kolhydrater – undvika snabba kolhydrater

/Robert

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.