Deff men vågen rör sig inte!

4 Apr

Vi har alla varit där och trots bättre vetande är ändå känslan frustrerande. I går avslutade jag de 4 första veckorna enligt upplägget i The Body Transformation Guide. Resultaten så långt är klart synbara i spegeln. Byxorna hänger definitivt lösare kring midjan men vågen visar fortfarande 86,2 kg d.v.s. exakt samma antal kg idag 4 april som vid första vägningen 11 mars.

Jag kan nog uppriktigt sagt säga att jag aldrig någonsin kört så hårt. Träningen, kosten och mängden vila sammantaget ligger i ärlighetens namn på gränsen till vad jag faktiskt både fysiskt och mentalt orkar med. Kroppen säger ifrån med svullnad i knä, värk i armbågar och en trötthet timmarna efter träningspassen som ibland är nästan olidlig.

Jag känner nog att jag egentligen behöver lite mer återhämtning än vad upplägget föreskriver. Jag varken kan eller vill lägga 100% av min tillvaro på min träning. Det finns så många andra saker man önskar hinna med och inte minst ha energi kvar att orka lägga tid.

TBTG

Återhämtning handlar inte bara om att få tillräckligt många timmar sömn och vila utan också om en känsla av att verkligen ha tid att spendera på annat än ”plikter” eller ”vardagliga måsten”. För kompakta dagar med schemalagda aktiviteter kloss-i-kloss ger åtminstone mig negativ stresspåverkan och håller inte i långa loppet. Stress är dessutom direkt kontraproduktivt i samband med en deff.

Därför tar jag nu denna vecka en paus från upplägget. Kliver inte av dieten och deffen utan fortsätter men justerar ner träningsvolymen något och mängden mat i motsvarande grad denna vecka. Satsar på någon extra vilodag. Just för att kroppen men även sinnet skall få återhämta sig efter fyra veckor intensiv träning.

Resultatmässigt är jag väl rätt nöjd… Jag skriver väl för jag tror att jag fått lön i form av mer styrka och muskelmassa samt blivit av med något kilo fett. Samtidigt funderar jag på om jag skulle varit ännu mer nöjd om jag istället för styrkeökning och muskelmassa faktiskt tappat ännu mer fett…

Vem tackar nej till muskelmassa?

Egentligen inte men måste det prioriteras, vilket ofta är fallet, så väljer jag just nu hellre att avlägsna några kg fett givet x antal timmars insats än mer muskelmassa!

Denna veckas mål -1kg och -1 cm i midjemått.

Vi ses på gymmet!

Robert

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.