Äntligen helg, dags att kliva upp på vågen!

23 Maj 2015
withings_diagrams

I morse var det dags att kontrollera vikten, kollar alltid vikten lördag eller söndag morgon på fastande mage direkt efter att jag stigit upp. Alltid lika spännande att se om vikten följer känslan jag haft under veckan som gått. En positiv känsla kan exempelvis vara att jag flera gånger under senaste veckan haft hungerkänslor mellan måltider och då lyckats hantera dessa utan att ta en extra riskaka. Om nu hunger kan anses vara positivt? 😉

Känslan i veckan har varit positiv vilket också visade sig konkret i morse. Vågen visade 85,2 kg vilket är en minskning med 1,1 kg sedan förra helgen! Jag har en Withings Wi-Fi Body Scale som automatiskt loggar bl.a. vikt, fettmassa och BMI direkt från vågen till Withings molntjänst som man sedan kommer åt både via webbsida och App för iOS eller Android. Fungerar kanonbra!

withings_diagrams

Till vänster ser man min utveckling från 2 mars med 92,8 kg till dagens notering på 85,2 kg. BMI beräknas också även om det i princip är ett helt värdelöst begrepp eftersom det egentligen inte säger någonting vettigt. BMI tar som bekant bara hänsyn till längd och vikt och struntar fullkomligt i om vikten består av muskler, fett, vatten, ben eller annat lämpligt… Jag har även lagt in en desired weight på 80 kg. Viktmässigt låg mitt första delmål på 87 kg vilket jag glädjande nog har uppnått för några veckor sedan! Mitt andra delmål som jag siktar på nu har jag satt till 80 kg.

Till höger kan man även se andelen fettmassa. Withings-vågen, som så många andra vågar av liknande slag, mäter kroppsfett genom s.k. bioimpedans. Skickar en liten (ofarlig får man hoppas 😉 ) ström genom kroppen och gör sedan en beräkning på det. Jag har läst lite om denna mätmetod på nätet och det tycks finnas mycket som tyder på att metoden är högst osäker. Withings kräver att man ställer in ”kroppsprofil” för att presentera andel kroppsfett. Om jag använder Normal kroppsprofil blir min fettandel högre jämfört med om jag använder Athletic. Jag har valt att använda Normal eftersom jag tycker att värdena jag får om jag använder Athletic ser lite väl optimistiska ut. Oavsett exakthet så går det att följa en relativ utveckling och jag kan konstatera att trenden är positiv!

Nöjd med veckans resultat och i synnerhet då jag samtidigt rent styrkemässigt känner att jag faktiskt har ökat lite i t.ex. marklyft!

/Robert

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.