Aktivt agera för att höja min insulinkänslighet

12 Jan 2016
nyar_efterratt

Jag har fördjupat mig lite i det här med insulinkänslighet. Jag har gjort det för att jag inser att det inte räcker med ett långt race med högproteindiet och kaloriunderskott för att komma i min bästa form någonsin. Det måste mer till. Dessutom är det så att jag även efter en formtopp tänker lägga mig på en betydligt lägre nivå vad gäller kroppsvikt och kroppsfett. Om det skall fungera i det långa perspektivet behöver jag genuint ändra på vissa saker för att lyckas och inte riskera att hamna där jag en gång var igen.

Mot bakgrund av hur jag levt, ätit och tränat/motionerat de senaste 10 åren innan jag påbörjade min resa så är det högst sannolikt att jag har reducerat min insulinkänslighet till en ohälsosamt låg nivå. Jag kan anta att om jag fortsatt på den linjen i några år till så hade risken för insulinresistens eller kanske t.o.m. diabetes varit överhängande.

Vad får mig att tro det?  Jo, jag har nämligen över lång tid och upprepande gjort alla dessa misstag:

  • Ätit stora mängder kolhydrater, utöver egentligt behov? – check
  • Ofta ätit eller druckit snabba kolhydrater? – check
  • Småätit mellan ordinarie måltider? – check
  • Varit fysisk inaktiv? – check
  • Blivit överviktig? – check
  • Haft ordentlig och väl synlig bukfetma? – check

Utan exakt vetenskap bakom så kan jag ändå ana att en så pass lång historik av ovan ändå gör att jag, trots den förändring jag åstadkommit vad gäller kroppskomposition de senaste året, fortfarande har dålig insulinkänslighet. Åtminstone nedsatt insulinkänslighet som definitivt kan förbättras.

Enkelt uttryckt kan man säga att insulinkänsligheten påverkar hur din kropp kommer att hantera den mat du äter. Vid hög och god insulinkänslighet kommer mer av din måltid att gå direkt till förbränning d.v.s. in i muskelcellerna. Vid låg och dålig insulinkänslighet kommer mer av din måltid att lagras som fett i fettcellerna. Det är rätt enkelt att inse att låg insulinkänslighet är helt förkastligt och i synnerhet om man som jag har som ambition att göra sig av med så mycket kroppsfett som möjligt! :-)

nyar_efterratt
Nu är det slut med maränger, glass och chockladsås!

Tre omeddelbara åtgärder jag nu kör på för att förbättra min insulinkänslighet

  • Ta kontroll över intaget av kolhydrater
  • Helt eliminera socker
  • Komplettera min styrketräning med ca 20 min HIIT-pass 1-2 gånger i veckan

/Robert

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.