STOR förbättringspotential!

Crossfit, Gladiatorerna 19 Sep 2016

Som jag skrivit några gånger tidigare så har jag hakat på Andreas programmering några veckor, jag gillade den och kände att jag också vill ha en coach som programmerar åt mig det jag behöver utifrån mina förutsättningar. Därför kontaktade jag Adam på Training Think Tank, som coachar Andreas, och frågade om han vill coacha mig också. Jag tänkte att kan vi ha styrka och teknik utifrån våra egna förutsättningar men ändå samma WOD och kondition så att vi kan sparras och pusha varandra, det tror jag kan vara en bra kombo för oss båda. Tur som jag hade så kunde han ta en till och vill börja jobba med mig! :)

Jag har fram tills nu kört Gorilla Fitness för masters och tycker den programmeringen varit riktigt bra. Det är tack vare den jag kan gå lite på hände, att min Bar MU började funka, att min CTB blev bra och att jag numera kan klättra rep utan ben mm. Marcus Herou som skriver den är mycket kunnig och noggrann och jag kan varmt rekommendera den för alla som vill följa en seriös prog med genomtänkta progressioner.

Individuell programmering…behöver en på min (enligt mig dåliga) nivå det?? Det kan man fråga sig…men jag resonerar såhär, ju ojämnare atlet man är desto mer gynnas man av en individuell programmering. Och jag är om något ojämn haha! Det finns massor med bra programmeringar, Gorilla, Invictus, Built by Bergeron, Training Plan etc, och dem är skitbra som är jämn bra eller suger jämnt på allt, då kan man följa den. Men ska jag bli bra på riktigt och ta mig till Crossfit Games som master någon gång så måste jag ha något som utvärderar allt, varenda jäkla rörelse och lägger upp träning efter det jag suger mest på. Adam ska göra just det och jag är grymt taggad att börja jobba med honom.

Första dagen med Adam som coach var idag!

Jag fick börja med att testa massa rörelser för att han ska se vad jag suger på när det kommer till mobilitet…vilket är det mesta som ni redan vet 😉 Alla pass jag kör kommer jag lägga upp här med samtliga resultat, det är här Adam kommer läsa av hur det går och justera mitt program utefter det, anpassa vikt, ändra övningar osv. Detta betyder att jag kommer klippa in allt jag gör och skriva mer om hur det kändes än jag tidigare gjort, blir det tjatigt så får ni scrolla förbi helt enkelt 😉

Här kommer övningarna jag testade idag och video för var och en med kommentarer om hur det kändes.

A. Assisted german hang

notes: Start with your feet on a box and slowly take yourself into your end range. If you are able to get your hips all the way open progress into a full german hang

Det gick att hänga så men det drog kraftigt över axlarna. Kunde inte öppna höften men testade fritt ändå för att se om det gick för axlarna.

B. Prone pass throughs with PVC

notes: begin with hands at a comfortable distance apart. maintain full grip on the PVC and only move your hands in if you can maintain perfect mechanics. get your hands as close as you will allow. Then repeat the process in eagle grip)

Kan inte hålla fullt grepp mer än 30 grader, bakifrån tar det stopp efter 4o grader.

C. Face down PVC lifts from prone position

notes: Face down with your hands over your head in neutral lumbar position. Lift the PVC pipe up ensuring your arms are straight and hands in line with shoudlers.

Där kommer jag typ ingenstans som ni kan se.

D. Planche lean – 10 seconds

notes: Maintain protraction and neutral lumbar position and hips level with shoulders and lean as far as you can to maintain a ten second hold.

Kändes ganska ok även om jag kunde ha bättre rörlighet i handleden känner jag.

E. Push ups

notes: Complete 5 full range of motion reps in normal grip, then 5 reps in reverse grip

Vanlig position kändes bra, omvänd drog kraftigt i underarmarna.

F. Reverse wrist plank holds

notes: begin on wall, progress to kneeling, progress to floor

Kan inte ens räta ut armarna med handflatan uppåt så det gick inte så bra haha

G. KB bent press

notes: 3 moderate load reps on each side maintaining straight legs through the movement

Kändes ok på vänster men sämre på höger som jag opererat, mycket pga att rörligheten i den är fortfarande sämre.

H. Back to wall shoulder flexion

notes: Slide your hands up the wall as high as you can get them while maintaining contact with low back against the wall

Kan inte ens sitta med ryggen mot och få händerna mot väggen, drar i hela ryggen när jag försöker röra armarna uppåt…katastrof

I. Single arm waiters Carry

notes: recorded from front view 5 steps on each foot with no shoes on, neutral grip on the DB

Känns hyfsat utlåst i vänster men inte i höger, på videon ser ingen utlåst ut…

J. Back bridge attempt

notes: begin with feet elevated and get into as deep of a bridge as you can

Om mot väggen var katastrof så är detta värre haha…

Såhär kan det se ut när min fru gör den…lite bättre 😉

Tror att Adam sitter och gråter när han ser mina videos…men jag hoppar han tänker som mig, ”Fan! Här finns det STOR förbättringspotential!” Alltid något 😉

Jag fick avsluta passet med lite flås test…

30 min time trial Assault Bike (record peak and average heart rate, record total kcal and average watt)

Nästan mer mental träning än flås skulle jag säga, men det är ju skallen som är min styrka, att aldrig ge upp 😉 Jag bestämde mig för att hålla över 400 W hela tiden om det gick och sen öka på slutet. Jag tappade under några gånger men i övrig gick det bra även om det var en plåga och många interna diskussioner med mig själv större delen av tiden…

Jag hade enligt ming puls klocka 165 i snitt puls, 187 i max puls och brände 766 kcal. Som ni han se nedan så höll jag 419 Watt i snitt och nådde 543 kcal på 30 min, helt ok tror jag.

Innan cyklingen kände jag mig sämst i världen, efter så mådde jag bra igen! :) Jag har det mentala för att nå dit jag vill, nu hoppas jag Adam kan hjälpa mig att göra rätt saker på vägen så ska det gå. Bara hårt arbete och tiden kan utgöra om jag kommer lyckas, häng med här så får ni se 😉

Imorgon är det mer tester…

/P

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.