Räkna kalorier – det är nyttigt

Crossfit, Så äter jag 10 Mar 2016

Jag har börjat räkna kalorier dagligen för första gången…det har jag aldrig gjort förut. Tidigare har jag på sin höjd kanske vägt mat för att veta hur mycket av något väger, sett till att jag får i mig 250g protein per dag, men där efter har jag gått på ögonmått och känsla. Men blev jag ”dit lurad” av Andreas som börjar räkan allt han äter också…fan, jag anser ju att jag inte har tid med sådant haha 😉 Men han visade en bra app, My Fitness Pal, och i den kan man scanna sträckkoder för att lägga till saker man äter, det gjorde loggandet relativt tidseffektivt. Så jag tänkte att jag testar, det kan vara intressant att se hur mycket jag äter av allt per dag och jag lär mig säkert något om min kropp under processen.

Att räkna och knappa in allt i en app är ett bra sätt för att se hur mycket man äter och kan ge svar på varför inte träningen går bra, varför man inte går ner eller upp i vikt etc. Så vill ni få koll så rekommenderar jag att ni skriver ner allt i en vecka, det gör också att ni får en uppfattning av hur mycket vissa saker kostar att äta sett till dagens totala kalori intag…ofta en aha upplevelse 😉 Sen är det jobbit att behöva skriva upp saker man äter så ibland skiter jag i att ta något för att slippa skriva in i appen haha

Jag satte som mål att äta 3040 kalorier om dagen och med fördelningen 40% kolhydrater, 40% protein och 20% fett. Mängden höftade jag fram utifrån det som Andreas fått från en kostrådgivare och fördelningen också. Det är mindre fett och mer kolhydrater än jag normalt äter men tanken är att mer kalorier från kolhydraterna kommer göra att jag orkar träna hårdare.

Jag börjar så och sen justerat jag mängd och nivåer eftersom när jag känner hur jag mår, hur vikten går och hur jag presterar på träning. Jag har bara kört i 10 dagar så jag kan inte dra några växlar än, och jag började efter lite fest i Göteborg så första veckan tappade jag 2 kg i vikt men det var mest vätska, sedan dessa har jag legat samma eller gått ner lite. Energin på träning har varit bra, typ som förut.

Ska bli kul att se hur kroppen svarar och jag återkommer med status löpande.

Idag var jag med i Daniel Ekbergs podcast, Du Får Vila Sen, där vi pratade om träning, varför jag började tärna och vad som driver mig, CrossFit Highway, Barnens Hinderbana och alla andra projekt jag har. Jag återkommer när den är ute.

Nu har vi pärlat igen och här har ni några av tjejernas alla verk :)

Vi har också ett nytt samarbete med en förening gällande Barnens Hinderbana som kommer få pengar till sin ungdomsverksamhet, det är Sundsvall Hockey som kommer ställa upp med funktionärer i Sundsvall.

Mer info här: Barnens Hinderbana

sundsvallhockey

/P

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.