Gymnastiktävling 

Crossfit, Gladiatorerna 16 Okt 2016

Idag hade Nicole tävling i truppgymnastik med sitt lag och självklart satt jag, Zoe och Jill på läktaren och hejade järnet!

Tävlingen var i Katrineholm och var en stor tävling med lag från hela landet, över 10 lag tävlade i Nicoles klass som är den yngsta klassen. De tävlar i 3 grenar, tumbling, hopp och fristående. Nicole klubb Ljungsbro GF, och flesta andra lagen, hade inte hunnit öva in fristående och tävlade bara i tumbling och hopp. Ljungsbro GF hade två lag med sig som heter blå och svart, Nicole körde för blå.

De började med tumbling och Nicole var först ut.

Sen körde de hopp och här ni Nicoles frivolt.

Alla kör på rad och det är bedömning på utförande och stil. De är även väldigt mycket disciplin och organisation där alla ska stå i rätt ordning och rätta in sig i ledet efter sitt hopp etc, det ser snyggt och proffsigt ut och jag gillar det.

Efter alla kört var det prisutdelning. Ljungsbro GF svart fick silver i hopp, riktigt bra! Nicoles lag kom inte på pallen denna gång men dem hade kul i alla fall och jag var lika stolt ändå över min tjej och hela laget och klubben. De skötte sig exemplariskt och hejade lika mycket på alla andra klubbar som på varandra, riktigt snyggt.

Önskar också att jag hållit på med gymnastik när jag var liten, det kräver både styrka, kontroll och rörlighet och är en grymt bra bas för all annan idrott som man vill hålla på med längre fram i livet. Det är mycket inspirerande att se vad dessa tjejer klarar av redan nu och det ska bli kul att följa dem.

Nu till min träning!

Fredag 14/10

A1 – Lightly loaded passive PVC shoulder flexion stretch from bench – 30-40 sec, rest 1:20 (https://www.youtube.com/watch?v=Amn7Z8824FE)

A2 – 1-arm alternating front plank 40 sec (alternating grounded hand every 10 sec), rest 1:20 x 4

B1 – 1-arm bench press x 8/side, rest 15 sec bt sides

B2 – DB external rotation with elbow on knee x 8/side (slow tempo into internal rotation), rest 90 sec x 4 sets

C1 – Lightly loaded jefferson curls from deficit x 4-5 reps, rest 60 sec

C2 – Feet anchored weight plate situps x 10-12, rest 60 sec x 4 (plate held in both hands, starts above chest with arms extended, ends above head at top of situps, arms remain straight throughout)

Här har ni denna övning som jag gillade skarpt, kändes riktigt bra och gav även mobilitetsträning i axlarna i toppläget.

D1 – 1-arm suitcase deadlifts x 6/side, slow tempo, rest 30 sec bt sides

D2 – Tall kneeling banded pallof presses x 8/side at slow tempo, rest 15 sec bt sides, 60 sec after both x 3 sets

Mycket bål, stabilitets och styrketräning i detta pass där jag fick jobba med en sida i taget. Tex enarms bänkpress och enarms marklyft kör man väldigt sällan och det ställer helt andra krav på kroppen, framförallt bålen, än att ha en motvikt på andra sidan. Det kändes mycket mer funktionellt och jag tror det är bra att lägga in osymetrisk träning för att få bättre effekt. Speciellt på mig som har lite ojämna sidor pga skadan i benet, dock märkte jag inte det i dessa övningen, kanske lite i marklyftet att jag krängde lite mer på ena sidan men kunde ändå hålla emot och göra alla reps.

Lördag 15/10

A – Clean pulls x 2/Power clean x 1 – 1 complex every 90 sec x 6, moderate loading, good positions

Körde på 80 kg och det kändes ovant, har inte frivänt på länge.

B – Dbl KB front rack squats – 10 reps EMOM x 6

Körde på 2×24 kg, kändes lite i ljumsken men inte farlig, blev inte värre dagen efter. Sög lite i benen på sista varvet.

WOD – Assault Bike untill fail:

  • Assault Bike 4 min @ 225 watts, rest 1 min
  • AB 4 min @ 225 watts, rest 1 min
  • AB 4 min @ 275 watts, rest 1 min
  • AB 4 min @ 275 watts, rest 1 min
  • AB 4 min @ 325 watts, rest 1 min

Continue in this fashion until failure, adding 50 watts to the target pace every other set. comment on limiter (lungs, legs, mental)

När jag läste denna första gången tänkte jag ”Thanks coach!!!” haha…

Andreas fick även denna i sin prog och det kändes bättre att få köra den med något än själv, den saken är klar! 😉

Upp till och med 325 Watt var det lugnt, 375 kändes, 425 på andra var jobbit med gick för båda. Sen klev Andreas av på 475 W efter 2 min, jag klarade den och även andra på 475, då hade jag dock 194 i puls när 1 min vila började haha…så när jag skulle köra 525 så gick det i 1 min, sen klev jag av. Det var en kombination av lungor och syra i benen som gjorde att jag inte kunde fortsätta.

Jag har fått stryk av Andreas i allt vi kört på senare tid så det var skönt att slå honom i denna. Vi är riktigt jämna i Assault Bike så jag visste det skulle bli svårt men jag bestämde mig innan att det ska f-n inte vara det mentala som gör att han slår mig i denna…var rätt nöjd efter haha 😉

Direkt efter varje pass och speciellt efter såhär hårda pass, det blev trots allt över 1 h på cykeln, så häller jag alltid i mig 2-3 skopor Core Gainer. Dels för att kroppen ska ha det som behövs för att påbörja uppbyggnad men främst för att direkt efter man kört hårt så är immunförsvaret kraftigt nedsatt och får du i dig något så byggs det upp snabbare och du minimerar risk att bli sjuk.

Ni hittar den här på Svenskt Kosttillskott och Chocolate Milkshake är grymt god: Core Gainer

Och glöm inte anmäla era barn till Barnens Hinderbana, det är snar bara 5 veckor kvar: Barnens Hinderbana – Stockholm

Barnens Hinderbana 2016 - Linköping // Foto @mandalaya
Barnens Hinderbana 2016 – Linköping // Foto @mandalaya

/P

2 kommentarer

kökskranar mässing 17 Okt 2016

Oj, häftigt :)

Svara
kökskranar mässing 17 Okt 2016

Kul att se lite bilder!

Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.