Räkna ut ditt kaloribehov.. Kanske inte råd med en Kostrådgivare men behöver en hjälp på vägen till en förändring? Börja läsa nedanför så har du kommit igång.

IMG_20170123_185514_184

Många som kanske inte har råd att anlita en Personlig Tränare/Kostrådgivare men som ändå försöker googla sig fram till information.

Läs nedan och du har kommit en bit på vägen.balans

Börja med att gå in på adressen www.matkalkyl.se och klicka på använd formulär direkt. Använd Harris-Benedict-ekvationen.

Fyll i dina uppgifter och fundera på din aktivitetsnivå. Du kan sätta lite lägre nivå än den som du tänkt. Antalet Protein, fett & kolhydrater behöver du egentligen inte bry dig om just nu, men ha i åtanke att äta ungefär såhär:

Protein: 40%
Fett: 25%
Kolhydrater: 35%

Välj minska vikt om det är en viktnedgång du är ute efter och en bra start brukar vara att köra -500 kalorier. Varför -500 kalorier och inte mer? Jo för mycket minus kalorier kan vara extremt jobbigt för den mentala biten och risken för att krasha ökar. -500 kalorier per dag är ungefär -0.5kg i veckan. Hellre en hållbar viktnedgång som tar lite längre än att krasha och inte klara av det alls ❤

Nu har du fått reda på hur mycket kalorier du behöver för att minska i vikt. Dags att ta nästa steg och använda dig av informationen.IMG_20161021_072041

Använda ditt kaloribehov!
Ladda ner appen Myfitnesspal / Lifesum och knappa in dina uppgifter. Försök att inte lägga in träning då vi redan räknat med aktivitetsnivån.
Använd appen för att skriva ner allt du äter & dricker så att du inte överskrider ditt kaloribehov för dagen. Möjlighet att scanna in streckkoder finns i appen.

Promenader, raska promenader, konditionsträning hjälper dig att ta dig närmare dina mål. Kämpa på och ge inte upp.
mvh Mattis Vainikainen

instagram: Getfitstayfitsweden

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.