Träna med bra teknik Men våga utmana din kropp också!

22 Mar

Allt för ofta följer vi så kallade förebilder med en fysik utöver denna värld, vi följer deras sätt att äta, hur ofta de tränar kondition och hur de träna på gymmet.

När vi ser mängder av profiler på sociala medier gäller det att vara kritisk till deras sätt att träna, inte all för sällan ingår även olagliga preparat i deras väg mot fitnesseliten.

Stora aktörer som kai eller phil heath tränar inte alltid med en optimal teknik , däremot följs de som förebilder och ”publiken” anammar detta då det ger dessa förebilder resultat.

Vi måste mynta ut några variabler för vad det är som skiljer en motioner ifrån en elit.

  1. Antalet timmar nedlagda i gymmet
  2. Nutritionen är specificerad
  3. kostillskott
  4. ?

Antalet timmar en elitutövare har lagt ned på sin idrott brukar vara minst 10 000! om man väljer att tillgodose sig det som står i litteratur.

Ofta följs de noggrant av en nutritionist eller dietist som kartlägger deras behov och bygger upp en plan specificerad just den atleten.

kosttillskott är även något som vi ser mer och mer , inte bara då det gör skillnad för hur vi kan optimera vår prestation men här handlar det även om pengar, atleterna tjänar pengar genom sponsring och företagen genom sina atleter.

Anledning nummer 4 lämnar jag som ett frågetecken, här är en kombination av erfarenhet, kroppskännedom och uthållighet.

Din erfarenhet tillåter dig aktivera rätt muskler , bryta ner dem på ett optimalt sätt och därefter fylla på med bränsle för återhämtning. Uthålligheten där vi tränar monotont i massvis av år för att blir så bra vi kan på en specifik gren.

Nr 4 kan även ses som preparat som inte är tillåtna , vilket många atleter använder sig av i eliten där de verkar för att få ett övertag i sin gren.

 

———————————————————————————

Tillbaka lite till tekniken och att vi måste granska oss själva men även de vi ser på gymmet eller sociala medier som vi har som förebilder, hur tränar dem, är det optimalt och kommer det funka för mig?

Tänk på att alla är vi olika och måste därför träna på olika sätt, äta på olika vis och mentalt aktivera oss på olika plan.

En person som lyfter med dålig teknik , trots att den har en hel del muskelmassa har förmodligen tagit nivån av träning till en sådan att de kan aktivera muskelfiber även vid teknisk mindre bra utförande.

Något att inte försumma här är också vikten av att utmana din kropp med ett motstånd som kräver förändring av både fysiken men även ditt psyke.

Våga alltså utmana även om tekniken fallerar lite , men inte så att den blir skadlig.

Lär dig övningar från grunden och fråga om du behöver hjälp.

 

Ha en underbar dag!

man-pushing-rock-up-hill

 

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.