Att vara på diet, tankar och funderingar inför SM Stöd och support

6 Aug 2016

Nu är det min tur att gå på diet.

Jag tycker inte om att kalla det för diet, utan vi formulerar om det till kostschema/mat. För mig har diet skapat en mindre positiv klang både för mig men också i media/samhället där personen i fråga skall gå ner i vikt så snabbt som möjligt med hjälp av en massvis olika superknep.

Nu har första veckan på dieten tagit mig till den helt underbara fuskdagen som skall boosta upp energinivån igen och metabolismen i kroppen , inför en tuff träningsvecka på näringsunderskott  igen.

Det är första gången mitt kostschema ser ut på detta vis, bestående av nötfärs,ris,ägg,kyckling och gröt i princip. Det kräver att vi skapar rutin och planerar inför veckan på bästa möjliga vis för att kunna upprätthålla detta schema. Maten kompletteras självklart med en del kosttillskott av min sponsor MMSPORTS. Det jag använder är wheyprotein, casein, vitaminer, pwo och aminosyror.

Förutom stödet i kosttillskott känner jag verkligen att detta team är som en familj, de finns där och stöttar en innan, under och efter tävlingarna. Mer stöd har jag även av vänner och bekanta, de motiverar och driver mig dit jag vill komma.

Under de kommande 6 veckorna fram till SM kommer jag även använda mig extra mycket av polars aktivitetsband a360 som grymt talar om för mig hur jag ligger till i cal förbränning, rörelse och motion.

Ju närmare tävlingen jag kommer ju mer implementeras pullups/chins och dips i mina träningspass, allt från uppvärmning till viktade tunga 5 reps set. På detta sättet har jag en variation samtidigt som jag på uppvärmningen försöker aktivera skulderblad och de mindre detaljer som kan påverka antalet repetitioner man kan göra.

Många glömmer detaljer och fokuserar endast på sin träning. Några viktiga punkter som jag valt att addera mer frekvent är just prehab, mobilitet och rörlighet.

 

Avslutande vill jag ta upp positiva och kanske mindre positiva vardagar utifrån dieten.

+

Mindre kroppsfett/vatten – ser tightare ut

Mer motivation

Maten är förbered

Mer medvetande kring kost

Mindre energi i vissa fall

Går ner i vikt

Pr känns lite längre bort

Inget gottis under veckorna

 

Och det mest positiva är tävlingen som kommer!

 

Over and out!13951060_10154461879710712_2094204222_o

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.