Synovialvätskans kritiska inträde… ...eller ska jag kanske skriva helt avgörande inträde.

21 Apr 2016

Jag är övertygad om att bristande uppvärmning i yngre ålder är anledning till den tennisarmbåge jag ådrog mig förra året. Jag har mycket att tacka Tullinge Hälsokälla som hjälpt mig i form av stötvågsbehandlingar som gjort att smärtan nu är näst intill obefintlig.

IMG_20160421_194151

Jag var under mina tidigare träningsår något nonchalant när det kom till uppvärmning när jag klev in bland vikter och maskiner i gymmet. Varför? Jo, det handlade om brist på kunskap. Jag visste absolut att det var viktigt, men hade inte ur ett fysiskt perspektiv förståelse för vad det var som gjorde det till en så kritisk punkt. Eftersom just förståelse kring olika moment kan vara helt avgörande för hur vi tillämpar frågan i fokus tänkte jag nu kort förklara varför uppvärmningen så betydelsefull…

 

Synovia

Vi har i vår kropp något som kallas synovialleder. Ett exempel på en sådan är knäleden men delas även in i grupper såsom kulled, gångjärnsled, sadelled och äggled. Dessa leder omges av en ledkapsel innehållande synovialvätska (ledvätska). När vi aktiverar våra leder i form av rörelse utsöndras vätska som helt enkelt smörjer leden. Syftet med denna vätska är att den ska minska friktionen vid rörelser samt att den underhåller ledbrosket med syre och näringsämnen.
s_ny_led
Bild lånad från www.1177.se
Utan en bra uppvärmning hinner inte denna synovialvätska nå ut i leden på det sätt som den är ämnad att göra för att skydda leden. Att i detta skede belasta de redan känsliga lederna kommer öka risken för förslitning men även ge upphov till andra skador. Skador på grund av bristande uppvärmning kan uppkomma på kort sikt, men jag ser detta också ur ett långsiktigt perspektiv, då skador/förslitningar kopplat till detta ofta kan ha en tendens att visa sig mer ju äldre vi blir. Jag tror många av oss ibland blickar tillbaka och är efterklok och tänker på något man visste om men inte gjorde.
Ont-i-kna-stor
Bild lånad från alomanaprapati.se
Så i förebyggande syfte råder jag er att verkligen avsätta tid för uppvärmning innan ett träningspass. Skulle ni känna att ni inte har tid, att det just den dagen är lite stressigt att få till det tilltänkta passet så rekommenderar jag er att stryka en av övningarna i det ni planerat till passet för dagen.
Ta hand om er vänner, och ta hand om era leder!
/DMC

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.