Hur väljer du att bemöta Din semester? När tiden är som störst gör vi ofta som minst när det kommer till hälsan. Av någon anledning är det just denna aspekt, att fokusera på hälsan, som tyvärr prioriteras bort...

Hälsa 1 Jul 2016
_20160701_111207

-Vad ska du göra under semestern?
-Jag? Nä, jag tänkte mest ta det lugnt och vila. Äta och dricka gott och ta en vecka i Grekland med all inklusive.

Nu vill jag verkligen inte generalisera, men faktum är att många ser semestern som ett tillfälle att vila. Samtalsämnet kommer upp per automatik när semestern börjar närma sig varpå det verkligen är få som jag talat med, som tar upp just att man ska passa på att träna eller börja röra på sig mer. Detta vill jag mena på är ett mönster som går att tyda inför varje sommar/semester.

Jag själv har denna vecka 26 inlett min semester men jag misstänker att det är kommande veckor 27 och 28 som de flesta inleder sin semester.

Människan är enligt mig en varelse som ofta tänker kortsiktigt och är ute efter snabb tillfredsställelse. Denna möjlighet för snabb tillfredsställelse blir för många näst intill konstant när man kliver in i denna period av ledighet. Jag tänker dels på inställningen till kosten och den dricka som naturligt kan inberäknas. Jag menar inte att detta ska slopas helt och hållet, absolut inte. Jag vill som jag vanligen brukar förespråka råda er att hitta balans och tänka mer kognitivt utifrån den situation Du befinner dig i. Dvs försöka att se det du gör under semesterperioden och försöka förstå vilken påverkan det har inför det att du åter ska infinna dig i arbete. Framförallt kan det vara klokt att se vilken påverkan det kan komma ha på längre sikt också.

 

Risken med en ”lugn” semester

När du läser detta, hur tänker du att det då ska gå till? Det finns två aspekter som jag vill uppmärksamma kopplat till att bli starkare. Dessa två är fysisk styrka och mental styrka. Två faktorer som är och alltid kommer vara avgörande för hur vi klarar av vardagen och alla dess utmaningar.

Vi må komma tillbaka utvilade och nöjda efter semestern. Men har vi blivit ännu mer stillasittande kommer vi snart nås av det faktum att tempot på jobbet har ökat. Eller nej, tempot är kanske detsamma, men vi kan uppleva att det är högre tempo när man inte aktiverat så sig på ett par veckor. Risken här är att även den mentala hälsan sviktar ju mer insikten kommer till att arbetsförmågan minskat. Många av oss har nog hamnat i situationer både yrkesmässigt såväl som privat, där vi känner att vi inte räcker till eller presterar som vi skulle vilja.

Varför blir det på detta sätt? Jag vill påstå att det är av anledning jag nämner längre upp i texten. Vår bristande förmåga att tänka långsiktigt och vårt ”behov” av snabb tillfredsställelse. Detta är turligt nog något som kan tränas upp.

 

Komma tillbaka starkare?

Ja, varför inte? Jag tycker det är en fantastisk tanke att komma tillbaka starkare till arbetet efter 4-6 veckors ledigt. Men som vi alla vet är det inte något som kommer gratis.

”För att vinna energi måste du först göra av med den”

Så är det. Oavsett om det är promenader, cykel, löpning, gym eller annat. Vill du vinna energi, bli fysiskt starkare måste du först genomgå en fysisk ansträngning. Att hitta balans behöver dock inte betyda att vi ska utesluta saker helt och hållet. Däremot är det nödvändigt att se över frekvensen i våra beteenden och dess följdeffekter. En bra tanke som nybörjare är ofta att börja lugnt och successivt öka arbetsbelastningen/träningen. Är man redan tränande finns chansen även för dessa individer att öka arbetsbelastningen och ta sig framåt ytterligare ett par steg framåt.

Semestern tycker jag ska vara den period som ger oss utrymme och tid för sånt som vi annars har svårt att prioritera. Dock glömmer många bort sin hälsa och möjligheten att prioritera denna.

Under semesterveckorna kommer du hinna känna effekten av t.ex regelbundna besök till gymmet, eller de 2-3 dagar i veckan som du kanske passat på att springa ett par kilometer. Du kommer hinna uppleva den där härliga känslan av att må bättre och känna mer ork i allt du gör. Inte minst när du kommer tillbaka till jobbet kommer du känna att du orkar mer och att du utför dina arbetsuppgifter bättre. Och vem vet vilka följder detta kan ha? Många av oss har nog prestationsbaserade yrken. Om detta syns kan det leda till en möjlighet att ”klättra” allt högre som belöning.

Det mentala i oss kommer att växa oavsett om vi klättrar eller ej. Bara känslan att kunna prestera mer och bättre kommer vara märkbar nog. När du väl fått uppleva detta, ja då kommer du inte vilja lämna den platsen. Det finns få saker som kan mäta sig med ett ökat allmänt välbefinnande…

Jag slår vad om att du kommer känna likadant om du passar på att skapa en mer aktiv version av dig själv under kommande veckor. Jag hoppas kunna motivera till detta, men det är ändå bara du själv dom kan välja att göra det. Människokroppen är trots allt gjord för att jobba, jobba ganska hårt dessutom.

/DMC

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.