Första knäböjen på 8 månader… Skador kan vara ett helv... Framförallt när det handlar om en för mig älskvärd muskelgrupp.

31 Okt 2016
_20161031_203824

Dagens pass blev till något mycket positivt och lite känslomässigt. Det känslomässiga kopplar jag väl inte till benpasset i sig, utan till det faktum att min älskade mor nu ligger på sjukhuset med lunginflammation och hög (39,5) rosfeber. Jag misstänker att hennes cancer som bl.a sitter i lungorna är en stor bidragande orsak till denna lunginflammation. Jag tänker på dig mamma och håller tummarna för att du får lämna sjukhuset utan lunginflammation och rosfeber väldigt snart.

 

Att ”bemöta” knäböj efter skada

Denna övning kräver liksom de andra basövningarna stor kontroll och total fokus på tekniken i utförandet. I och med att det idag var första knäböjen på ca åtta månader var belastningen inte alls av prioritet. Utan nu pratar vi helt enkelt om att fokusera på att hitta rörelsemönstret igen. Visst, det kan vara som att cykla, att man har tekniken och känslan i sig. Men ökar vi motståndet på en cykel till något vi inte är vana vid kommer vi troligtvis börja ”svajja” okontrollerat med kroppen i ett försök att hämta kraft någon annanstans ifrån. Knäböj ser jag inte som ett undantag i detta fall… Jag behöver hitta balans i rörelsemönstret för att sedan successivt öka belastningen. Jag tycker att jag kontrollerade passet ganska bra även om ljumsken började ”krampa” en aning efter fjärde setet. Det är bara ett tecken på att jag måste jobba mer på rörligheten i böjen.

_20161031_203824

_20161031_203805

Jag lyckades ”behärska” mig att inte lägga på för stor vikt på stången. Det kändes ovant, men jag är säker på att jag snart kommer hitta tillbaka för att skapa progression i denna övning och i en muskelgrupp som jag tycker är fantastiskt rolig att träna.

Jag tackar doktor Thomas som till slut såg allvaret och hjälpte mig med min knäskada. För ca 2 månader sedan tömde han mitt knät på vätska och gav mig samtidigt en kortisonspruta. Det var ganska (läs riktigt smärtsamt) smärtsamt för stunden, men jag upplever att just detta har varit räddningen för mitt vänstra knä. Det är först efter det som jag sakta kunnat inleda benträning kopplat till rehabövningar.

 

Lite annat också

Nu var det inte bara lätt knäböj under detta pass. Jag såg även till att lägga in ett par andra övningar där jag upplevt att jag kan belasta desto mer utan smärta. Så förutom uppvärmningen på cykel 15 min och knäböjen (4*12) blev det:

Benpress (ett ben i taget) 4*10

Benspark (ett ben i taget) 4*12

Lårcurl (ett ben i taget) 4*10

Dagens pass kändes bra. Det kändes en aning i knät, men det är ändå väldigt mycket bättre än det var halvåret innan.

_20161031_204045

_20161031_204010

Nu hoppas jag långsiktigt på att kunna bygga upp en bra, balanserad och stabilt benmuskulatur igen.

Mitt råd till er som börjar komma tillbaka efter en långdragen skada, skynda långsamt! Ha tålamod och låt inte viljan styra över det sunda förnuftet. Vidare är det lämpligt att bolla med någon som du vet har bra koll på skador samt rehab för just det Du dragit på dig.

_20161031_205109

/DMC

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.