Ätardagar – fysisk eller psykisk tillfredsställelse?

Utanför träningen 7 Feb 2016

Ätardagar är något som jag vill påstå att vi alla ”utsätter” oss för lite då och då. Vi kan väl säga att det kan vara en kategori som tillämpar det klassiska lördagsmyset varje helg. Sedan har vi en annan kategori som jag skulle säga att jag själv är i just nu, dvs den kategori som innefattar att ligga på underskott/diet under en längre period inför t.ex en tävling. Jag tänkte skriva lite om mina tankegångar kring detta…

 

På individnivå

Jag vill först och främst göra klart att jag inom området inte tagit del av studier, utan detta är mina personliga åsikter kring ämnet.

Huruvida vi bör tillämpa ätardagar är egentligen något som till en början kan vara omöjligt att veta huruvida det gynnar eller hämmar utvecklingen rent fysiskt. Däremot tror jag att det kan ligga en vinst för många rent mentalt att inkludera detta med ett par veckors mellanrum.

Varför ämnet kom till mig just nu är för att jag denna helg själv frångått schemat två kvällar i rad. Observera det jag skriver, nämligen kvällar och inte under hela dagen som många andra gör. Dessutom exkluderar jag socker dessa kvällar, (och för den delen under hela min deffperiod på 12 veckor) dvs godis, glass chips osv… Jag ser helt enkelt ingen vinning för mig själv varken fysiskt eller psykiskt och riktar in mig på mer ”kvalitet”. Jag skulle nog rekommendera er att tänka på ett liknande sätt. Bilden visar på vad en ätardagar/kväll kan innebära för mig. 

IMG_20160207_102128

Åtta veckor har passerat sedan jag inledde mitt kaloriunderskott och det var 4 veckor in i deffen som jag tog en liknande kväll med ökat energiintag. Nu har jag alltså gjort detta två kvällar i rad med tron om att det kommer hjälpa mig, dvs om jag känner min kropp rätt.

Att lära känna sin kropp är en livsprocess som är unik för varje enskild individ. Våra kroppar metabolism går inte att likställas med någon annans. Det finns ändå ett antal riktlinjer tillika fakta på hur den fysiska processen äger rum. Det är därför det kan vara effektivt att ta hjälp av en kostrådgivare där man i samråd lär känns sin kropp. Jag ser samspelet med mina klienter som en form av utbildning i att hantera kosten kombinerat med träning/fysisk aktivitet.

 

Men…

..det som jag vill mena är det absolut klokaste alternativet är att inte inleda perioden av underskott för lågt. Detta kommer garanterat leda till ett tidigarelagt/snabbare behov av energi.

Börja hellre något högre och försök läsa av hur kroppen svara. Går det inte som tänkt, då har man tagit lärdom av det och kan lite försiktigt börja minska mängden kalorier per dag.

Och återigen rekommenderar jag att då mycket som möjligt exkludera socker, överlag. Jag avslutar med en bild nedan och utmanar dig att stå emot frestelsen…

godis_98217804/Dave 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.