Vegetarisk kost funkar bra för idrottare

Tips 5 Okt 2013

Australiensisk forskning visar att en vegetarisk kost kan förse idrottsmän med samma kvalitet på bränslet som en köttbaserad diet, förutsatt att de aktivt ser till att få i sig vissa typer av näringsämnen.

Nyckeln till framgång, enligt forskarna, är att man som vegetarisk idrottsman hittar ett sätt att fördela makronutrienterna som anses vara fördelaktigt för alla idrottsmän. Enligt denna fördelning ska kolhydrater stå för 45–65 procent av det totala intaget, fett för 20–35 procent och protein för 10–35 procent.

Vegetariska idrottsmän kan alltså tillgodose sitt näringsbehov via vegetarisk kost, så länge energiintaget är tillräckligt och fördelningen av makronutrienter är balanserad. De måste dock hitta vegetariska källor till järn, kreatin, zink, vitamin B12, D-vitamin och kalcium, som vanligtvis återfinns i animaliska produkter. Gröna bladgrönsaker, frukter, näringsberikade flingor, sojadrinkar, nötter och mejeriprodukter är exempel på livsmedel som kan hjälpa till att täcka upp för behovet av dessa näringsämnen.
veg

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.