Tongivande muskelmat

Mat & Recept 15 Apr 2015

Byt ut tonfiskburkarna mot färskvara och unna dig ett lika gott som proteinrikt mål mat.

tonfisk
Att bunkra upp med konserverad tonfisk är visserligen kostnadseffektivt, men att unna sig färsk tonfisk då och då öppnar upp för mer kulinariska möjligheter. Den här tonfiskfilén med salsa smakar inte bara gott, utan förser dig dessutom med krom och kalium – två ämnen som ökar ämnesomsättningen.

SESAMTONFISK MED SALSA

INGREDIENSER (1 PORTION)

Till tonfisken
– 2 150 g tonfiskfiléer
– 2 msk soja
– 1 vitlöksklyfta, finhackad
– 2 tsk färsk ingefära, riven
– 1 msk rapsolja
– 1 msk svarta sesamfrön
– 1 msk vita sesamfrön

Till salsan
– 1 näve körsbärstomater, skurna i kvartshalvor
– ½ rödlök, hackad
– 1 vitlöksklyfta, finhackad
– Salt och svartpeppar
– ½ röd paprika, hackad
– ½ gul paprika, hackad
– 2 msk citronsaft
– 1 msk olivolja
– 1 näve färsk koriander, hackad

GÖR SÅ HÄR
– Blanda ingefära, vitlök och soja. Marinera tonfisken i fem minuter i blandningen.
– Blanda under tiden alla ingredienser till salsan och krydda med salt och peppar.
– Lyft ur tonfisken från marinaden och rulla den i sesamfröna.
– Pensla en grillpanna med rapsoljan och halstra tonfisken på hög värme i 30 sekunder på varje sida. Skiva den och servera tillsammans med salsan.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.