Tillbakablick: Mikael Hollsten – en rastlös träningsikon

Träning 21 Jun

Mannen bakom succébloggen Aldrig Vila berättar om sin träning, sina erfarenheter som PT och hur han kom att bli gladiatorn Prime med hela svenska folket.
Av: Olof Jisborg

hollsten

I första delen av Fitness For Mens tillbakablick kan du läsa vår tidigare intervju till gladiatoren Mikael Holsten och mannen bakom den ökända hashtaggen #aldrigvila.

Det finns träningsbloggar och så finns det träningsbloggar – Mikael Hollstens blogg Aldrig Vila tillhör definitivt den senare kategorin. Ända sedan i starten i januari 2011 har vi som läsare fått en unik inblick i hans träning, tävlingssatsningar, arbetet med klienter och mycket annat av allt det som pågår i denne numera Los Angeles-baserade fitnessprofils liv. Med ett fängslande språk, ett personligt tilltal och stora mängder kunskap är det inte svårt att förstå varför bloggen har fått en stor och trogen fanbase, som kontinuerligt hjälper till att etablera Aldrig Vila som ett av Träningssveriges kanske starkaste varumärken – hashtaggen #aldrigvila har blivit enormt populär i fitnesskretsar och har använts närmare en halv miljon gånger på Instagram.

Sedan 2012 har vi också kunnat se Mikael i TV4:s Gladiatorerna, där han under namnet Prime förgyller våra helgkvällar genom att mörbulta utmanare i de olika tävlingsmomenten – och ute i stugorna är det nog i egenskap av denna karaktär han är som mest känd. Men vem är då personen Mikael Hollsten? ”Mikael är en barnslig och analytisk person som ofta ligger vaken och funderar på allt mellan himmel och jord”, svarar han när jag ber honom att kortfattat beskriva sig själv. ”Han älskar att teckna och spela tv-spel, lyssna på musik och äta pizza. Han ifrågasätter allt – allra mest sig själv och sina egna beslut – och är oorganiserad, rastlös och glad.”

Träningsintresset har hängt med sedan barnsben då Mikael började spela basket som sjuåring – något som han slutade med i 20-årsåldern. ”Det fanns helt enkelt inte nog med driv i mig att lägga ner den tid som krävdes”, berättar han. ”Heltidsjobb, flickvän och sen tre timmar träning per dag plus matcher på helgerna gjorde sitt för att jag skulle tappa glöden för sporten. Efter detta klev styrketräningen in där jag provat på det mesta, men nog i allra störst utsträckning muskelbygge.”

Hur kommer det sig att du valde att satsa på PT-yrket?
– Jag tyckte att det kändes spännande att få jobba med en person så intensivt och jag hade stor tilltro till mina kunskaper inom träning och även min förmåga att jobba med människor. Tiden som lärare, personlig assistent och säljare hade visat att jag faktiskt gillade att prata, kompromissa och hjälpa folk. Sen ville jag göra något nytt och annorlunda, planera mitt eget schema och jobba så mycket eller lite jag hade råd till att göra.

Vilka är dina största styrkor som PT?
– Om du frågar någon annan så får du nog höra ett annat typiskt svar, men för mig så har det alltid varit att jag struntat i pengarna från dag ett. Jag visste vilka klienter jag ville ha från början för att deras resultat och min utveckling skulle bli så bra som möjligt. Allt eftersom min kunskap expanderade så tog jag mig an ett större spektrum av klienter – äldre, yngre, långdistanslöpare och så vidare. Jag har aldrig tagit mig an någon där jag inte känner att jag har stor erfarenhet av området de är verksamma inom. Jag skulle exempelvis än idag aldrig någonsin träna en fighter då jag inte kan något om kampsport.

Som personlig tränare har du träffat och jobbat med otaliga klienter – alla med olika förutsättningar och mål. Vad är du mest stolt över att ha uträttat som PT?
– Jag är allra mest stolt över att få just tjejer att bryta sig loss från vad de tror att de vill uträtta för att sen se dem strunta i samhällets bild av en kvinna och kvinnokroppen, och istället träna för sin egen styrka och sina egna intressens skull. Att se en tjej med ätstörningar som blundade varje gång vi stod framför en spegel förvandlas till en tjej som ingående studerar sina framsteg och lyser upp i ansiktet varje gång hon ser sina resultat – det är stort och jag tror många tjejer och killar som har erfarenhet inom just det området håller med. Men kortfattat så är det absolut den psykologiska biten och att se hur personer förvandlas mitt framför ens ögon och hur de blir självgående experter på sina egna kroppar.

När upptäckte du att du har en talang för att coacha och hjälpa andra att nå sina träningsmål?
– Jag vet inte om jag har det. Jag vet inte om jag uträttar mer eller har bättre mål än andra personliga tränare. Mina klienter tränar med mig för att de trivs med mig. De skulle aldrig stanna med mig om jag gav dem ett sexpack, men var en idiot på köpet. Jag tycker inte jag har utvecklats som personlig tränare nämnvärt, men som människa så har jag utvecklats enormt och det är tack vare alla otroliga möten jag haft inom just det här yrket.

Du har även många andra projekt som håller dig sysselsatt – bland annat en framgångsrik blogg och en podcast. Hur hinner du med allt?
– Jag jobbar från och med att jag vaknar tills jag somnar. Det går alltid att få tag på mig via mejl, telefon och så vidare, så lite då och då dyker det upp stunder då jag måste jobba. Jag har skapat min situation själv, och sakta men säkert så har dessa projekt dykt upp och är numera självklara inslag i min vardag. Jag älskar det jag gör och känner därför aldrig att jag ”jobbar”, så det är inga problem att lägga tid på detta istället för något annat − för det där andra är förmodligen också ”jobb” i dina ögon. Min fru är väldigt inblandad även hon, så det blir aldrig någon kollision där jag måste prioritera ”fritid” framför ”arbetstid”.

– Podcasten är ett samtal med min nära vän Justin som råkar spelas in, så det är inte heller jobb. Det största problemet är egentligen att mina följare och läsare har svårt att se in i mitt liv och en del gånger tror att jag övergett dem eller bloggen, vilket oftast är tvärtom just då. Jag har helt enkelt för mycket att stå i för att hinna få iväg ett inlägg på bloggen eller en bild på Instagram.

Din blogg har fått namnet Aldrig Vila – vilket också har blivit en succéartad hashtag på Instagram. Finns det någon särskild story bakom det namnet?
– Namnet kom till då jag befann mig i en situation träningsmässigt där jag tränade runt fem timmar varje dag (promenad till jobbet 60 minuter, promenad hem 60 minuter och sen tre timmar träning där emellan). Jag och en kollega skojade om jag skulle starta en blogg och vad den då skulle kallas. Jag sa aldrigvila.blogg.se och skrattade. Resten är historia!

Hur ser ditt eget träningsupplägg ut? Hur ofta tränar du och vilken typ av träning ägnar du dig åt?
– Jag tränar varje dag och befinner mig under ett år i flera olika sorters perioder. Jag har olika typer av träning som jag alltid faller tillbaka på, som exempelvis German Volume Training eller en period av olympiska lyft. Jag har under min träningstid försökt att prova på det mesta och försöker göra det så ingående och seriöst som det går för att sedan kunna uttala mig ärligt om jag skulle träna en klient inom liknande områden.

Som PT är det naturligtvis viktigt att hänga med i vad som händer i fitnessvärlden och ta del av nya trender. Har du snappat upp något på senare år som du har inkorporerat i din egen träning och i det du lär ut till dina klienter?
– Jag är inte så mycket för trender eller så, utan tillämpar vanlig träningskunskap och historia. Det finns mycket information där ute som många inte känner till eller helt enkelt ignorerar. Så jag blundar ofta för trender då de oftast är baserade på gammal information, men som sen stöpts om i ny, fin färg och marknadsförs som revolutionerande träning. Väldigt mycket av gruppträningstrenderna vi ser idag är ren stöld från olika yogastilar, kampsporter eller bara en kombination av olika träningstyper. Men för att svara på din fråga så är det som jag inkorporerar i mina klienters träningsprogram oftast grundläggande nyheter gällande stretch, förbränningsträning, muskelbygge och just de olika skolorna som finns där.

Om vi vänder på föregående fråga, har du övergivit moment eller metoder som du tidigare använt dig av?
– Jag har övergett att försöka ha en modell som jag applicerar på alla. Jag har märkt att det finns inget bättre tillskott och variabel än just träningsglädje. Glädje och endorfinpåslag kan göra att min klient springer snabbare, lyfter tyngre och oftare, och ger upp betydligt senare. Jag försöker därför alltid att hålla ett öga på om min klient verkligen gillar träningen eller ännu mer specifikt övningen och utförandet. En varningssignal är när din klient dyker upp och inte ser laddad eller motiverad ut.

Jag har förstått att du har börjat köra en del kampsport och kamsportsinspirerad träning på senare tid. Vad var det som lockade med just kampsport och vilka anser du är de största fördelarna med den typen av träning?
– Det faktum att jag inte kan något alls om kamsport var det som lockade. Det är i princip det sista fältet inom träning som jag inte kan något alls inom eller i alla fall inte har provat på. Det kändes spännande att få kliva in som rookie och därigenom få berätta om just min resa och motgångarna som nybörjare, då jag alltid annars har pratat om sådant jag är duktig på och har erfarenhet inom.

För många svenskar är du kanske främst känd som gladiatorn Prime – hur kommer det sig att du blev en av Gladiatorerna och är det något som du planerar att fortsätta med?
– Jag blev castad av TV4 och Meter Television genom ett fystest och lite lek framför kameran. Vi har precis spelat in den tredje säsongen som utan tvekan blev den bästa hittills enligt mig. Jag visste dock inte om jag ville göra en tredje säsong förut och kände då att det skulle vara bättre om någon annan fick den här otroligt roliga möjligheten som betytt mycket för mig, istället för att jag skulle ta den bara för att folk förväntade sig det. Jag är dock väldigt glad att jag valde att fortsätta och mitt intresse för produktionen är nu så pass stor att jag gärna ser att en fjärde säsong blir av.

Vilka är dina främsta inspirationskällor – både när det kommer till träning och i det övriga livet?
– Faktum är att jag inte har några inspirationskällor. Jag har några förebilder som blivit just förebilder på grund av hur de tänker och fungerar som människor. Ricky Gervais är en komiker som blommade ut i mainstream sent då han vägrade att låta sin kreativitet tas över av någon annan, utan insisterade på att få göra sina projekt precis så som han visualiserat dem. Detta är något som jag beundrar, just att tro på sig själv. Joe Rogan [amerikansk ståuppkomiker och programledare för Fear Factor] är en annan person som med sin liberala inställning till samhället och mantrat att man ska vara en snäll medmänniska har påverkat mig enormt bara under den senaste tiden i mitt liv. Bara att få ta del av de här personernas projekt utvecklar och inspirerar mig till att göra det jag gör idag – så jag antar att de är mina inspirationskällor trots allt, haha.

Hur ser din kosthållning ut? Tillämpar du någon särskild diet eller metod, eller försöker du mest att äta hälsosamt i största allmänhet?
– Jag äter alltid tills jag är mätt och begränsar aldrig mitt kaloriintag. Jag rotar om bland mina makronutrienter lite då och då om jag måste bli rippad inför en tävling eller plåtning. Jag har insett det viktiga med mikronutrienterna, så jag är alltid väldigt noga att få i mig alla mineraler och vitaminer som behövs och här överdoserar jag gärna då rekommendationerna som finns idag – i synnerhet i Sverige – är på tok för låga, speciellt när man pratar om exempelvis D-vitamin och Omega 3.

Slutligen, vad händer i den närmaste framtiden? Några särskilda projekt på gång?
– Det händer jättemycket roliga saker! Vi släpper nya tillskott i vår serie hela tiden just nu. Vi har de ”vanliga” produkterna på gång, men även några helt unika versioner som inte finns representerade på den svenska marknaden ännu.

– Vi startar också snart ett community för bloggare där fokus kommer ligga på att hitta och exponera de som kanske är riktigt duktiga på att skriva, men lite sämre på att marknadsföra sig själva. Jag vill ge tillbaka det som jag fått uppleva, helt enkelt. Vi skapar därför ett system som kommer sköta denna exponering automatiskt, men mer än så kan jag inte säga då hela systemet ligger under patentförfrågan.

– Utöver detta så är min dröm att få bygga träningsparker i Sverige. Många säger att den svenska sommaren är för kort för detta, men jag säger att oavsett om sommaren är kort, så blir det en ännu kortare sommar utan den här sortens parker. Fritidsgårdarna stängs och rivs och ungdomarna flockas utanför Ica på sina mopeder helt och hållet på grund av att de inte har något att göra. Det här är en möjlighet att göra av med energi helt gratis och på ett fruktansvärt roligt sätt. Det här är mitt största mål just nu och jag kommer finansiera allting själv om ingen vill kliva in och sponsra detta. Parkerna som görs idag är pinsamma och alltid en besvikelse. De är för små, för dåliga, för begränsande och för trångsynta. Likt Ricky Gervais så finansierar jag det helt själv, så att jag kan vara 100 procent säker på att det blir så som jag vill ha det.

Mikaels blogg hittar du på aldrigvila.se
Följ honom på Instagram: @avmhollsten

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.