Teori & praktik med Axon – visste du att…

Träning 5 Maj 2015

axon
…man aldrig kan få för mycket kunskap? Martin ”Axon” Löwgren förser dig med nödvändig fakta om träning, kost och hälsa. Hade du exempelvis koll på att…

… magmuskulaturen fungerar på precis samma sätt som kroppens övriga muskler och därmed behöver lika lång återhämtning mellan varje träningspass? Det är en vanlig missuppfattning att man kan träna magen varje dag. Vad denna teori kommer ifrån har jag ingen aning om, men faktum kvarstår att magen, precis som all annan muskulatur, behöver cirka 48–96 timmar på sig att återhämta sig innan den är redo att belastas igen.

… alkohol innehåller nästan lika mycket kalorier per gram som fett? Fett är det näringsämne som ger mest kcal per gram (nio), men inte långt därifrån kommer alkohol med hela sju kcal per gram. Generellt kan man säga att ju högre alkoholhalt drycken har, desto högre är dess kaloriinnehåll. Förutom att sabba proteinsyntesen och därmed försämra möjligheterna att bygga muskler så får den oss att må skit dagen efter.  Ytterligare en anledning att spola kröken och träna istället.

… namnen biceps, triceps och quadriceps endast är egennamn som beskriver antalet muskelbukar en muskel har. Biceps har två stycken, triceps har tre stycken och quadriceps har fyra stycken muskelbukar. Biceps förknippar man ofta med överarmens böjarmuskel, men även baksida lår heter biceps (dock femoris jämfört med armens biceps som heter biceps brachii) på latin och triceps är inte bara muskeln på överarmens baksida, det är även benämningen för hela vadmuskuturen: triceps surae.

… ligament (ledband) primärt fungerar som förmedlare av signaler mellan storhjärnan och våra leder? När en led är på väg utanför sitt normala spelrum (stukning) sträcks ligamentet ut och en signal skickas in till storhjärnan om att musklerna bör aktiveras för att skydda leden från att gå sönder. Är foten på väg att stukas på utsidan kommer en signal från ligamenten på fotens utsida om att musklerna på utsida underben ska spännas för att räta upp foten skickas till storhjärnan.
Inget ligament är så pass kraftigt att det i sig kan skydda en led mot stukningar, men tack vare att de kan skicka signaler till och få hjälp av musklerna på respektive sida om leden blir skyddet väldigt bra.
Det är detta neuromuskulära samspel mellan muskler och nerver som är så viktigt att öva upp, så att man undviker skador och det är även detta som har högsta prioritet under rehabiliteringen av en stukning/skada av en led.

… magmuskulaturen kan dra ihop sig från båda hållen? De flesta muskler har en utgångspunkt och en fästpunkt, och när muskeln kontraheras så dras muskeln ihop. När exempelvis biceps, som urspringer från överarmen och axelledens ledpanna och fäster på underarmen, spänns så böjs armen, men man kan inte välja att axeln/överarmen ska röra sig mot underarmen som man kan med magen.
Ligger man på rygg och gör en crunch så rör sig bröstbenet mot blygdbenet, men man kan även föra blygdbenet mot bröstbenet om man gör en omvänd crunch där man tar hjälp av höften. Magen är den enda muskeln i kroppen som har denna dragspelsförmåga, och det är något man kan utnyttja när man ska styrketräna den.

… människor kan ha olika många ryggradskotor? Normalt har man sju halskotor, tolv bröstryggskotor och fem ländkotor, men vissa människor har sex ländryggskotor eller bara tio bröstryggskotor. Detta förklaras nog mest av att vi alla är olika men ändå lika.

… ägg har det högsta möjliga biologiska värdet bland våra livsmedel? Biologiskt värde anger hur mycket av proteinet i ett livsmedel som våra kroppar kan tillgodogöra sig. Ju högre biologiskt värde, desto bättre – och det är framförallt detta man kan jämföra olika proteinpulver med. Ett riktigt rent och bra vassleproteinpulver kan ha ett värde upp emot 150 medan ett lite sämre proteinpulver som inte renats tillräckligt kan ha ett biologiskt värde på endast 50. Det är skillnad på proteinpulver och proteinpulver.

… laktosfri mjölk innehåller hälften så mycket kolhydrater som vanlig mjölk? Dessutom smakar den godare så de gånger jag dricker mjölk (vilket inte är så ofta förutom till proteinpannkakskvällarna) så blir det alltid den laktos-fria varianten.

… vanlig grönsallad (isberg, ruccola, babyspenat, med mera) mer eller mindre kan anses vara nästan kalorifri? Det kostar alltid energi att bryta ned mat och med salladens enormt låga kaloriinnehåll är den näst intill kalorifri. Perfekt för att öka måltidernas storlek utan att få i sig för mycket kalorier!

… potatisens glykemiska index (GI) minskar när man äter den kall? Kokt potatis är en relativt snabb kolhydrat med högt GI, men kyler man ned den kokta potatisen och sedan äter den när den är kall så har den förvandlats till en långsam kolhydrat med lågt GI.

… aktiveringen av triceps brachii är likadan oavsett handposition? Triceps brachii fäster på armbågsbenet, och leden mellan just detta ben och överarmsbenet är en ren gångjärnsled. I denna led kan det endast ske böjning (flexion) och sträckning (extension). Med andra ord spelar det ingen som helst roll vilken position händerna/underarmen har för aktiveringen av triceps olika delar (jämför däremot med biceps som fäster på strålbenet och därmed påverkas av underarmens position).  Däremot kan det sägas att omvänd fattning är ofördelaktigt därför att greppstyrkan är mycket sämre i denna position.

…att det går åt lika mycket energi (kcal) för kroppen att gå tio kilometer som att springa samma sträcka? Löpning har dock en massa fördelar för kroppen som en promenad inte har, men å andra sidan så klarar inte alla människor av att springa. Under en promenad kommer cirka 70 procent av den energi som förbränns utgöras av fett. Under ett löppass kommer cirka 20–30 procent av den energi som förbränns utgöras av fett (här generaliserar jag lite). Om vi säger att man promenerar i 60 minuter, så förbränner man cirka 300 kcal, varav cirka 210 kcal kommer utgöras av fett.

Springer man istället kommer man att förbränna cirka 600 kcal (detta är lågt räknat), och trots att endast 30 procent av förbränningen utgörs av fett kommer ändå resultatet vara ungefär detsamma. Dessutom kommer man ha förbränt hela 600 kcal istället för bara 300 kcal, plus att hjärtat och lungorna har fått den träning de behöver.

axonblogg.se
www.martinlöwgren.se
www.idrottsskadecenter.com

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.