Taylor Kitsch redo för strid

Kändisträning 24 Feb 2013

Skådespelaren och den före detta PT:n Taylor Kitsch skapar den perfekta fysiken för varje roll. Här avslöjar han hemligheterna bakom byggandet av en filmiskt perfekt kropp.

Kitschs träningsprogram inför John Carter var helt ”sinnessjukt”.
Kitschs träningsprogram inför John Carter var helt ”sinnessjukt”.

Ibland kan det vara svårt att få skådespelare att snacka träning. Många gör precis som de blir tillsagda av den dyra PT:n som filmbolaget betalar, men det är inte lika många som faktiskt förstår hur och varför de plötsligt befinner sig i sitt livs form. Men när vi berättar för Taylor Kitsch att de flesta av våra frågor handlar om träning så bara flinar han. ”Inga problem, mannen”, säger killen som din flickvän förmodligen är hemligt förälskad i. ”Jag kan snacka träning hela dagen om det behövs.”

Det är egentligen inte särskilt förvånande. När Kitsch, som kommer från Kanada, försökte slå sig fram som modell i New York var han hemlös i perioder och fick sova på tunnelbanan. Därför utbildade han sig till personlig tränare för att förtjäna sitt uppehälle. Han är både PT och nutritionist, och har jobbat på några av New Yorks mest prestigefyllda gym – men karriären var inte alltid spikrak. ”Visst, jag fick sparken från ett par ställen”, erkänner han. ”Ett gym ville att jag skulle betala 500 dollar i månaden i hyra. Jag betalade aldrig. De gillade mig inte särskilt mycket.”

Förmodligen grämer de sig idag då de kunde ha haft en framtida stjärna i sitt stall. Efter att ha slagit igenom som modell och TV-stjärna i high school-dramat Friday Night Lights, tog Kitsch steget över till vita duken i storfilmerna Battleship och John Carter, där han spelar marinsoldat respektive sydstatsveteran. I hans kommande filmer kommer han att gestalta mer seriösa militära roller – han kommer exempelvis att spela en knarksmugglande, före detta Navy SEAL i Oliver Stones Savages, och i den sanna historien Lone Survivor spelar han Michael Murphy, som var den förste som tilldelades Medal of Honor för sina insatser i Afghanistan.

Du har spelat väldigt fysiska roller ända sedan ditt genombrott i Friday Night Ligths. Har det hjälpt dig att förbereda dig inför filmer som Battleship?
Inte så mycket som jag trodde. Jag är en aktiv kille i vilket fall som helst och jag gillar att träna, vilket jag har nytta av i många av mina roller. Till och med när det inte handlar om någon större fysisk ansträngning är det bra att vara i form. När jag spelade in John Carter så hade jag nytta av min bakgrund inom kostrådgivning och av att jag hade koll på hur jag kunde underlätta tagningarna så mycket som mycket som möjligt.

Håller du dig i form mellan filmerna?
Jag är i form året runt. Visst önskar jag att jag kunde gå runt och se ut som jag gjorde i John Carter, men det krävs helt sjuka mängder disciplin och hård träning för att upprätthålla den looken. Jag gör bara vad rollen kräver av mig. I Bang Bang Club [där han spelar den Pulitzer Prize-belönade fotografen Kevin Carter] var jag tvungen att gå ner 16 kilo. Inför John Carter gick jag upp ett par kilo. Hopper i Battleship var inte direkt någon stor kille – han var rätt vanlig, vilket var skönt. Inför Savages, Oliver Stones film, tränade jag med Navy SEAL nere i Texas, så jag hade förmodligen sett ut som jag gör i filmen om jag verkligen hade varit en SEAL. Gud ska veta att de killarna tränar hårdare än några andra.

”Jag önskar jag kunde gå runt och se ut som jag gjorde i John Carter, men det kräver sjuka mängder disciplin och hård träning”

Hur såg en typisk dag ut när du tränade med Navy SEAL?
Mycket av deras träning handlar om att hitta rätt inställning. ”Hur hårt är du villig att pressa dig själv?” Du kan exempelvis springa en halvmil och göra två eller trehundra situps och över hundra armhävningar – allt på tid. Upplägget kan vara att du springer två och en halv kilometer på tid, gör situps, springer ytterligare två och en halv kilometer på tid, gör armhävningar och sedan 50 räckhäv i tryckande hetta. Det handlar om att sålla agnarna från vetet. De håller dig vaken 72 timmar i sträck … det finns killar som inte ens kommer ihåg vad de heter. Navy SEALs är av en helt annan sort än oss vanliga dödliga – de testas på en helt annan nivå.

Kitsch tar sig an en kraftigt bepansrad utomjording i Battleship.
Kitsch tar sig an en kraftigt bepansrad utomjording i Battleship.

 

Hur ser din träning ut när du tränar på egen hand?
Det handlar mest om dagligt underhåll. När jag har mycket på schemat försöker jag att träna på morgonen. Jag tränar högintensiva pass med vikter och utan vilopauser. Jag kör igenom dem så hårt och snabbt som möjligt. Just nu kör jag dock enligt en helt annan metod och gör mycket kroppsviktsövningar och liknande. Men hur kroppen ser ut beror till stor del på vad du äter under de perioder då du inte kan träna så mycket som du vill.

Hur disciplinerad är du?
Jag är precis som vem som helst. Jag älskar att käka pizza och dricka öl – och det är bra kunna göra avkall på sina principer då och då. Jag skulle aldrig säga åt någon att bara äta 30 gram kolhydrater om dagen, såvida det inte handlar om att förbereda sig inför en roll. Hjärnan behöver kolhydrater, för att inte tala om musklerna. Det har gått flera år sedan jag vägde mig – jag utgår enbart ifrån hur jag ser ut i spegeln. Om jag är nöjd med hur jag ser ut så är det bra – om jag inte är det så får jag göra något åt saken.

Vi har hört att du i princip tränar dig själv …
Ja, jag är certifierad personlig tränare och nutritionist. När jag studerade drama i New York tog jag samtidigt kurser i kinesiologi och blev till sist certifierad PT. Jag tog betalt svart eftersom jag är kanadensare och inte hade något visum.

Så vad står på schemat härnäst?
Just nu handlar det mest om att hålla igång och förbereda mig för SEAL-träningen. Jag ska åka till Coronado i Kalifornien, där de genomgår Hell Week. I Lone Survivor spelar jag en kille som stupade i strid och det kommer att bli en speciell upplevelse – särskilt eftersom så många Navy SEALs ser upp till Mike Murphy.

Ökar det pressen på dig?
Absolut – och det är precis så det ska vara. Man måste lära sig att omvandla pressen till något positivt. Du gör det du är tvungen att göra för att nå nivån du eftersträvar, och det är det som är tjusningen. Man ska aldrig ta en roll som man inte är redo för. Det här kommer att vara på en helt annan nivå och jag ser fram emot det.

streck2
Ombyte förnöjer
Kitsch byter kroppsform lika ofta som han byter karaktär på vita duken. Så här går han till väga.

SLANK OCH RIPPAD
För att kunna spela krigsfotografen Kevin Carter i The Bang Bang Club var Kitsch tvungen att gå ner i vikt. ”Om jag försöker bli slankare äter jag inga komplexa kolhydrater efter klockan sex, och kvällsmaten består endast av magert protein och grön- saker”, säger han. ”Om jag bulkar blandar jag mina shakar med mjölk – och om jag deffar så använder jag vatten.”

BULKIG OCH MUSKULÖS
Inför John Carter la Kitsch på sig mer muskler och hade skoj på vägen dit. ”När jag bulkar äter jag mycket mer komplexa kolhydrater … och mycket mer mat överhuvudtaget. Jag lägger till mer nyttigt fett, slänger in lite jordnötssmör, fiskolja, och kanske lite havregryn och brunt ris senare under dagen. Sedan handlar det också om att vila mer än vanligt.”

SEAL-KROPPEN
Inför Savages var det kroppsviktsövningar som gällde. ”Jag tränar en kompis till mig som bor i Los Angeles och det här brukar han få göra: innan passet är slut måste han ha gjort åtminstone tio räckhäv. Du kan göra dem mellan seten om du vill, det spelar ingen roll. Själv är jag uppe i 50 räckhäv per pass.”

HA TÅLAMOD
Vilken typ av fysik du än är ute efter så har Kitsch ett ovärderligt tips: ”Ha tålamod. Det är många variabler som spelar in. Använd ditt sunda förnuft, och kom ihåg att 85 procent av resultatet förmodligen beror på vad du äter. Bli inte upprörd över att du inte ser några resultat efter att bara ha tränat tre pass.”

Av: Joel Snape & Olof Jisborg
Foto: Copyright © 2010 Disney Enterprises, Universal Pictures Ltd

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.