Ta tillbaka smoothien

Kost & Mat 11 Nov 2016

Butikernas färdiggjorda smoothies innehåller mest bara socker. Pressa istället din egen frukt för ett alternativ som vinner i längden – både närings- och fibermässigt.

smoothie

Fruktjuicer och smoothies har – med all rätt – fått massvis med kritik på sistone. De massproducerade varianterna innehåller vanligtvis massvis med socker och inte särskilt mycket näring, trots att de marknadsförs via snygga reklamkampanjer (och promotas av fitnessprofiler på Instagram) som den ultimata och trendiga frukost- eller träningsdrycken.

Så om du tränar för att bränna fett bör du därför undvika färdiggjorda smoothies, men om du följer våra tips – och alltid pressar din egen frukt – så kan faktiskt juicer och smoothies hjälpa dig att både äta nyttigare och nå dina träningsmål.

1 Ersätt aldrig måltider
Det är på modet att byta ut måltider mot juice, trots att du riskerar att sabba blodsockerbalansen, uppmuntra till fettinlagring och drabbas av hungerattacker och energidippar. ”Att dricka juice istället för att äta är varken hälsosamt eller hållbart – hur näringsrik juicen än må vara”, säger dietisten Marjorie Nolan Cohn. Tänk istället på juice som tillskott för att komplettera din kost – ungefär som proteinshakar.

2 Tillsätt grönsaker
Grönsaker gör dina smoothies ännu nyttigare, eftersom de både tillför vitaminer och sänker sockerhalten. Det finns inget du inte kan tillsätta – även om du kanske bör undvika potatis – men börja gärna med gröna bladgrönsaker. ”Grönkål funkar riktigt bra i juicer, och innehåller gott om kalcium – ett mineral som bland annat hjälper till att reglera kroppens fettnivåer”, säger idrottsnutritionisten Scott Baptie. Sedan kan du experimentera med lite fler alternativ, som exempelvis A-vitaminrika morötter.

3 Krydda och smaksätt
Grönsaker förbättrar alltså en smoothies näringsprofil, men ibland kan smaken lämna en del övrigt att önska. För att liva upp dina juicer kan du överväga att tillsätta kryddor (se rutan på nästa sida), vilka tillför såväl smak som diverse hälsofördelar. ”Kanel skänker exempelvis naturlig sötma åt en smoothie, men hjälper också till att reglera blodsockernivån så att du inte drabbas av plötsliga energitoppar och dippar, vilka kan öka suget efter skräpmat”, säger Baptie.

4 Optimera upptaget
B- och C-vitaminer är vattenlösliga, medan A-, D- och E-vitaminer är fettlösliga, och därför helst bör intas tillsammans med nyttiga fetter för att de ska tas upp ordentligt av kroppen. Tillsätt därför lite kokosolja eller en halv avokado i dina smoothies.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.