Supersoja

Tips 3 Nov 2015

Soja har i vissa kretsar fått ett oförtjänt dåligt rykte – i själva verket är det något som du bör äta ofta om du vill bygga muskler och hålla dig frisk. Läs vidare så berättar vi varför.

Soja

Du har säkert hört rykten om att soja som proteinkälla skulle vara mindre bra på grund av att det innehåller fytoöstrogener. Soja innehåller mycket riktigt fytoöstrogener, men detta hormon skiljer sig från det östrogen vi har i kroppen, och att soja i måttliga mängder skulle vara skadligt är en myt. Via kliniska studier på hur soja påverkar den manliga hormonbalansen – publicerade i tidskriften American Society for Reproductive Medicine – har forskare kommit fram till att soja inte har den negativa effekt som det ryktats om. Dessutom visar studier att män som vill bygga muskler kan ha stor nytta av att äta det vegetarian- och veganvänliga sojaproteinet i jakten på ett sexpack. Studier vid Institute of Biomedical Research vid University of Mexico slår fast att soja bidrar till minskad fettlagring och har en balanserande effekt på blodsockret. Låter det som något värt att testa? Ät i första hand sojaprotein i form av tofu, sojabönor och osötade sojaprodukter.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.