Stressa av

Hälsa 25 Maj 2014

Mer än hälften av alla män är stressade till den grad att det påverkar deras hälsa, enligt en undersökning utförd av American Psychological Association. Vi identifierar tio återkommande stressfaktorer och förklarar hur du bekämpar dem – vilket kommer att göra dig lugnare, gladare och mer produktiv.
stress

1: MARDRÖMSPENDLINGAR
Är resan till och från jobbet en stressfylld upplevelse? Förvandla det istället till en stärkande vilopaus genom att slappna av. ”Vi avsätter inte tillräckligt mycket tid åt avslappning – faktum är att en av sex telefoner bär på avföringspartiklar eftersom många till och med kollar sina mejl på toaletten”, säger Neil Shah från Stress Management Society. ”Försök att se pendlingen som ett fönster för konstruktiv avslappning och vila så att du kommer till jobbet med ett skärpt sinne, och inte känner dig helt utschasad. ”Lyssna på en ljudbok eller sitt i lugn och ro och tänk på sist du skrattade högt – en enkel mental övning som har visat sig sänka nivåerna av stresshormoner.”

2: DIN SPRÄNGFYLLDA INKORG
Tämj din inkorg med hjälp av filter och genom att kolla av den vid strategiskt utvalda tidpunkter, tipsar Grace Marshall, författare till boken 21 Ways to Manage the Stuff That Sucks Up Your Time. ”Brevbäraren kommer inte med ett brev i taget var femte minut”, säger Marshall. ”Välj själv när du vill ta itu med mejlskörden – kanske tre gånger varje dag eller i fem minuter varje timme. Och filtrera dem i olika mappar: viktigt, skräppost och sådana som innehåller värdefull information, men inte kräver din omedelbara uppmärksamhet.”

3: STORA PRESENTATIONER
Det enda sättet att övervinna skräcken inför stora presentationer är att lära sig bemästra konsten. Cary Cooper och Howard Kahn, författare till boken 50 Things You Can Do Today to Manage Stress at Work, föreslår följande: prata i ett tempo som gör det möjligt för publiken att ta in det du säger, se till att du känner dig säker på ämnet du pratar om och håll ögonkontakt – en bra talare ger sken av att titta på var och en i publiken vid något tillfälle.

4: BEGRÄNSAD FRITID
Långa arbetsdagar kan innebära att sociala aktiviteter nedprioriteras. ”Tänk inte på dina fritidsaktiviteter och tiden tillsammans med vänner och familj som en lyx”, säger Marshall. ”Schemalägg din fritid och dina sociala aktiviteter precis på samma sätt som du planerar in jobbrelaterade grejer. Tiden som du får över till annat kommer att höja din produktivitet när du kommer tillbaka till jobbet.”

5: STRESSADE GYMPASS
Om du tränar på lunchen har du kanske inte tid att göra alla de övningar du vill hinna med, vilket kan vara frustrerande. Men genom att byta de fasta seten och repetitionerna mot ett tidsbaserat cirkelpass kan du fortfarande träna effektivt och sänka dina stressnivåer. PT:n Ben Camara rekommenderar ett cirkelpass bestående av stepups (45 sekunder med varje ben), hantelrodd (45 sekunder med varje arm), omvända flyes (en minut), frivändning och stöt med hantlar (en minut) och omvända crunches (en minut) i upp till 30 minuter. ”Du tränar hela kroppen och frigör lugnande endorfiner”, säger han.

6: ÄNDLÖSA DEADLINES
När projekten hopar sig kan du neutralisera stressen genom att ta det lugnt i 30 minuter. ”Stress gör dig improduktiv”, säger Graham Alcott, författare till boken How to Be a Productivity Ninja. Det beror på att frontalloben – den del av hjärnan som sköter planerandet – inte får tillräckligt med syre när du är stressad. ”Planera in ett ’möte med dig själv’ och använd det för att tänka, skriva en att göra-lista och återfå kontrollen”, säger Alcott.

7: GRÄL PÅ HEMMAFRONTEN
Smarta killar använder sig av neurovetenskap för att förebygga gräl innan de uppstår. ”Australiensisk forskning visar att män och kvinnor reagerar väldigt olika på stress”, säger Shah. ”Män tillämpar en slags flykt- eller kamprespons för att lösa problemen, medan kvinnor tenderar att använda sig av ett mer emotionellt betingat tend and befriend-beteende.” Använd dig av denna kunskap för att undvika konflikter: fråga vad som är fel om hon plötsligt blir på dåligt humör eller drar sig undan. Om du tar dig tid att sätta dig ned och lyssna på henne, kommer du kanske kunna lösa problemet innan det förvärras.

8: EKONOMISKA BEKYMMER
För att kunna undvika pengaproblem måste du känna att du har kontroll över dina finanser. Ekonomiexperten Alastair Norman rekommenderar att du använder budgeteringsappar som Account Tracker, MoneyWiz och Mina utgifter. ”De hjälper dig att hålla koll på dina spenderingsvanor och sparar räkningar och andra utgifter i en logg”, säger Norman. ”De allra flesta är inte särskilt bra på att budgetera för engångsutgifter som exempelvis semesterresor, men apparna bistår med grafiska diagram som hjälper dig att sätta upp ekonomiska mål och behålla kontrollen.”

9: SÖTSUG
Dåliga kostval under dagen triggar stressresponser och gör att du är alldeles för trött för att laga en nyttig middag. Stabilisera dina energinivåer genom att se till att du alltid kombinerar protein med kolhydrater. ”Om du äter kolhydrater utan protein till kommer ditt blodsocker att skjuta i höjden, vilket innebär att det också kommer att sjunka lika snabbt”, säger nutritionisten Petronella Ravenshear. ”Runt klockan 16, då kolhydratsuget brukar vara som störst, brukar adrenalinkörtlarna vara som mest aktiva.” Om du får kämpa mot sötsuget under eftermiddagarna kan du testa att äta morotsstavar med mandelsmör, vilket borde hålla blodsockret stabilt ända till kvällen.

10: DÅLIG NATTSÖMN
Försök att slappna av innan läggdags genom att hålla alla orostankar långt borta. ”Många lider av den så kallade Hjulben-effekten”, säger Shah. ”Hjulben springer omkring i halsbrytande hastighet och när han stannar vibrerar hans kropp av rörelseenergin. Våra hjärnor jobbar ständigt för högtryck och bearbetar jobb, resor, träning och andra intryck, så när vi går och lägger oss snurrar fortfarande tankarna.” Lägg dig till med en avslappningsrutin innan du ska sova – stäng av TV:n och datorn, lyssna på musik eller ta ett bad – för att lugna ner hjärnan.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.