Smidiga mattips!

Hälsa 13 Maj 2014

Skapa och underhåll goda matvanor med dessa smidiga tips.
frysmat

Välj frysmat
Genom att köpa djupfrysta grönsaker i stora förpackningar sparar du pengar och gör det enkelt för dig. Dessutom så är den näringsförlust som infrysningsprocessen medför inte större än den som inträffar då färska grönsaker transporteras från gård till kök, vilket gör att det går jämnt upp.

Håll godiset borta
Närheten till onyttigheterna är en av de främsta orsakerna till mäns småätande, enligt en studie utförd vid University of Belfast på Nordirland. Se med andra ord till att förvara ditt snacks i en låda en bit bort när du befinner dig på jobbet.

Handla ofta
Köp med dig färsk mat på vägen hem från jobbet ett par dagar i veckan hellre än att vika en kväll i veckan åt att storhandla. På så vis får du färre livsmedel att välja mellan när du äter, och håller dig sålunda enklare till nyttiga sådana – allt enligt en studie publicerad i tidskriften Journal Of Consumer Psychology.

Planera din kost
Genom att laga flera portioner av nyttig mat när du väl är igång vid spisen kan du spara tid, pengar och energi. Dessutom gör de färdiga rätterna att du lättare håller dig borta från restaurangmat, och därmed får bättre kontroll över vad du stoppar i dig.

Använd hungerskalan
Se på din hunger som en skala mellan ett och tio, där du är mycket hungrig vid 1, lite hungrig vid 3, ganska mätt vid 7 och proppmätt vid 10. Om du ser till att äta varje gång du når 3, men alltid slutar när du når 7, så blir det lättare att hålla blodsockernivån på en jämn nivå.

En lagom portion
Det kan verka lockande att fylla tallriken med mat, framförallt efter ett hårt gympass, men att styra portionerna till en lagom nivå är viktigt oavsett vad du äter – framförallt om du vill gå ner i vikt.

Tänk hälsosamt
Det kanske låter lite löjligt, men bara genom att tänka sunt innan du bestämmer dig för vad du ska äta kan du göra det neurologiskt enklare för dig att utöva självkontroll när det kommer till matval. Allt enligt en studie som publicerats i Journal Of Neuroscience.

Framför ögonen
Om kylskåpshyllan som finns i ögonhöjd är full av frukt och grönsaker så är du 2,7 gånger mer benägen att välja något nyttigt att äta menar en amerikansk studie.

En krydda i vardagen
Att välja det starkaste på menyn är mer än bara ett sätt att imponera på tjejerna. De höga nivåerna av capsaicin som återfinns i stark mat har i ett antal studier – bland annat en i Journal Of Biological Chemistry – visat sig höja ämnesomsättningen, vilket innebär att du bränner fler kalorier.
kryddor

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.