Smalmat

Tips 3 Jul 2014

Minska på frukten och mumsa på grönsaker för att bli rippad.

Frukt och grönsaker är grundpelarna i en hälsosam kost – eller det vill i alla fall Livsmedelsverket och Världshälsoorganisationen, som driver fem om dagen-kampanjen, få dig att tro. Men om du försöker bygga en väldefinierad och rippad fysik kan det faktiskt göra mer skada än nytta om du proppar i dig mängder av frukt. Frukt innehåller visserligen många nyttiga näringsämnen, men är också rikt på fruktos – en sockerart som höjer blodsockernivån och underlättar fettlagring, enligt en studie utförd av US National Centre for Biotechnology Information. Forskarna upptäckte att deltagarna med det högsta fruktosintaget ökade risken att drabbas av fetma med 30 procent jämfört med de som åt minst fruktos, samt att risken för att lagra fett kring midjan ökade med tio procent hos den förstnämnda gruppen. Om du vill bli rippad ska du därför hålla dig till en eller två portioner frukt om dagen – allra helst bär, som innehåller mycket antioxidanter och lite fruktos. Grönsaker är också väldigt näringsrika och innehåller relativt lite fruktos, så dessa kan du äta i princip hur mycket som helst av.

frukt

Sugen på något sött? Istället för att äta frukt kan du testa att börja använda kronärtskockor i din matlagning, då dessa innehåller ett ämne vid namn cynarin som sötar maten utan att orsaka blodsockertoppar.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.