Skaffa superkrafter med mental träning

Träning 20 Okt 2014

mentaltraning

”Du klarar mer än du tror!” är mentaltränaren Erik Bertrand Larssens budskap till alla medelmåttor. Genom att sätta upp tydliga mål, visualisera och lära känna dig själv kan du nå resultat du tidigare inte trott var möjliga – såväl på gymmet som i yrkeslivet och vardagen.

Marginalerna är små inom elitidrotten – skillnaderna mellan topplaceringar kan ofta räknas i hundradelar av en sekund, vilket tyder på att konkurrenterna på toppnivå många gånger är helt jämnstarka. ”I många stora idrotter så är skillnaden mellan en tionde- och en förstaplacering i väldigt hög grad mental”, säger Erik Bertrand Larssen, som coachat flera norska toppidrottare och är författare till bästsäljaren Bli bäst med mental träning. ”Faktum är att det är i vardagen den stora kampen sker.” Den som bäst lyckats optimera sin vardag med alla de rätta valen och förberedelserna är också ofta den som lyckas prestera bäst när det väl gäller – och detta är något som inte bara gäller elitidrottare. Faktum är att du kan ha lika stor nytta av att träna mentalt som Usain Bolt, med vinster i vardagslivet som följd. Erik vill nämligen hjälpa dig att hitta den där känslan av att vara riktigt, riktigt bra – att vara grym!

”Metoderna och verktygen som elitidrottarna har använt sig av under många år fungerar även på oss ’vanliga’ människor”, säger Erik. ”De fungerar likadant oavsett vilken nivå du befinner dig på, och resultatet blir precis lika bra.”

Levande bevis
Att mental träning fungerar är Erik själv ett levande bevis på. Trots att han under sin uppväxt var ganska klen och ofta den som valdes sist när det skulle spelas fotboll på rasterna i skolan, lyckades han bli antagen som fallskärmsjägarbefäl i det militära genom att konstant utmana sig själv och tvinga sig utanför sin bekvämlighetszon. Trots att han beskriver sina egna sociala färdigheter som tämligen mediokra under uppväxten, är han idag en av Norges mest anlitade och populäraste föreläsare på grund av att han satt upp tydliga målbilder för sin egen utveckling och tränat på obekväma situationer genom att visualisera dem på förhand.

Erik menar att vem som helst kan maximera sin potential, men för att detta ska vara möjligt måste vi våga ta steget ut ur vår trygga komfortzoner – vilket kan vara lättare sagt än gjort. ”Att vi människor generellt sätt är ovilliga att utmana oss själva är egentligen helt naturligt”, berättar Erik. ”Evolutionen har resulterat i att vi har undgått att lämna våra komfortzoner, eftersom det har inneburit fara. Vi har inte gått in främmande skogar, hoppat utför klippor eller slagits mot sabeltandade tigrar, då det har fått enorma konsekvenser. Vi har istället lärt oss att överleva genom att vara rädda och försiktiga. På så vis har inte evolutionen hängt med i det moderna samhället eftersom vi har väldigt lite anledning att vara rädda för det vi är rädda för idag. Men kliver man ur zonen märker man att det inte är så farligt, och då blir det också lättare att göra det igen.”

Självklart ligger det även en kulturell aspekt i detta. Vi skandinaver har traditionellt sett varit ett väldigt ödmjukt folk och det har länge inte varit helt accepterat att ta för sig i olika sammanhang – till skillnad från exempelvis USA, där framgångskulturen är rotad på ett helt annat sätt. ”Vi i Skandinavien har trott på sammanhållning och att bygga ihop landet, och det finns många bra värden i det”, säger Erik. ”Ödmjukhet är en i grunden bra egenskap, men jag tror absolut att många människor hade haft ett stort utbyte av att kasta Jantelagen i soporna och inte bry sig så mycket om vad andra tycker. När de väl tagit steget finns det väldigt få personer som ångrar att de vågar vara annorlunda. Jag upplever dock att det har blivit mer och mer accepterat att vara en så kallad ’vinnare’ i Skandinavien – och allra mest i Sverige.”

Känn dig själv
Vinnarkulturen har kanske blivit mer utbredd bland oss svenskar på sistone, men inte desto mindre har vi fortfarande mycket att lära när det gäller mental träning, personlig utveckling och självförverkligande. Många gånger ligger problemet i att vi helt enkelt inte känner oss själva tillräckligt bra, vilket kan resultera i att målbilderna vi sätter upp helt enkelt inte matchar våra personligheter. ”Det är viktigt att känna sig själv, för om du vet vem du är och vem du vill bli, så vet du också vad du ska göra”, säger Erik. ”Det låter väldigt banalt, men att lära känna sig själv – med alla karaktärsdrag, svagheter och styrkor – är en väldigt viktig del av den mentala träningen. Många är fega och vågar inte ta emot den feedback som krävs, och går sedan bara runt och hoppas på det bästa eftersom de inte har möjlighet att leva upp till sin fulla potential. De modiga kan däremot gå vidare i sin utveckling, eftersom de har fått höra sanningen.”

Två av de viktigaste verktygen i den mentala träningen är målbildsformulering och visualisering. ”Att sätta upp mål är viktigt eftersom det måste finnas en mening med det du håller på med – om du inte har en bra målbild så vet du inte varför ska slåss i vardagen, göra alla de rätta valen och orka stå emot även när det är kämpigt”, säger Erik. ”Målbildsformulering är extremt individuellt. För en del fungerar det att ha kortsiktiga mål, medan andra vill ha långsiktiga, och för många funkar det med bägge delar. Gemensamt är dock att du måste ha en vision och en strategi – för att målen ska vara effektiva måste du vara på det klara med vad som är värdefullt för dig. Sedan kan det vara så att ens motiv förändras, och då går det givetvis bra att byta mål, eller justera det i efterhand.”

Visualisering är ett kraftfullt vapen i jakten på framgång, och används av såväl elitidrottare som toppar inom näringslivet. Genom att föreställa dig och noggrant analysera de situationer du kommer att utsätta dig för i förväg, maximerar du sannolikheten för en bra prestation. ”Det funkar för att du redan har befunnit dig i situationen”, förklarar Erik. ”När det sedan är skarpt läge känner du igen dig, vilket skänker trygghet och dämpar din nervositet. Visualisering har en positiv inverkan på alla former av prestationssituationer, vare sig du är advokat och ska framträda i rätten, är konstnär och ska måla en tavla eller ska hålla ett tal på någons 50-årsdag. Det funkar även när du ska träna. Arnold Schwarzenegger var väldigt duktig på visualisering och gick alltid igenom varje enskild rörelse i tankarna innan han utförde dem, och föreställde sig hur musklerna växte sig större.”

mentalbild2

Allt Är möjligt
Erik har flera års erfarenhet av att coacha den absoluta eliten inom norsk idrott och näringsliv, och flera av hans adepter – bland annat golfaren Suzann Pettersen och taekwondoutövaren Nina Solheim – har den mentala träningen att tacka för de topprestationer de har kunnat leverera efter att ha coachats av honom inför stora mästerskap.

”Suzann jobbade jag med under tolv månaders tid för tre år sedan och då gick hon från nummer nio till nummer två på världsrankingen”, berättar Erik. ”Fysiskt sett var hon samma person som innan, och tekniken ändrade hon inte på. Förbättringen var ett resultat av hur vi hade optimerat hennes vardag och stärkt självförtroendet och självtilliten. Nina hjälpte jag inför OS i Peking 2008. Hon ville egentligen ge upp sin karriär, men lyckades ändra sitt mindset och ta medalj.”

Men som sagt – mental träning är inte förbehållet elitidrottare och genom att använda samma metoder kan du bli också bli den bästa versionen av dig själv. ”Alla kan lära sig att prestera på topp utifrån sina förutsättningar och vara bäst när det gäller – det är jag helt övertygad om”, säger Erik. ”I det militära lärde jag mig att man kan vara en bra soldat även när livet står på spel, och då borde man fasen kunna fixa det i det civila livet också. Allt är möjligt!”

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.