Riskerna med för mycket vatten

Träning 18 Dec 2015

Att dricka för mycket vätska när man tränar kan vara farligt – men hur vet man när man druckit tillräckligt?

Vatten

Du känner kanske till vad som hände Zyrees Oliver, high school-studenten som spelade amerikansk fotboll och som under en träning förra året halsade 7,5 liter vatten och lika mycket Gatorade för att förhindra smärtsamma muskelkramper, och som tragiskt dog dagen därpå. 17-årige Zyrees drabbades av träningsrelaterad hyponatremi (EHA), också känt som vattenförgiftning. Tillståndet innebär att det uppstår saltbrist till följd av ett alldeles för högt vätskeintag, varpå hjärnan sväller så pass mycket att läget blir akut och man kan dö.

Rekommendationer som publicerats i Clinical Journal of Sports Medicine slår fast att idrottsutövare som vill minska risken för hyponatremi kan göra det genom att dricka enbart när de är törstiga, och inte fylla på med vätska i förebyggande syfte för att förhindra uttorkning. Problemet är bara att om du tränar när det är väldigt varmt så kan den ökade temperaturen leda till att hjärnan signalerar törst, trots en god vätskebalans – i synnerhet maratonlöpare med god tillgång till vatten ligger i riskzonen här.

”Riskerna med vattenförgiftning är kända sedan länge”, säger läkaren Susan Yeargin, som specialiserat sig på just hyponatremi vid University of South Carolina. ”Tyvärr är det lätt hänt att man själv orsakar tillståndet i kroppen, trots att syftet bara är att återställa en förlorad vätskebalans. Det behöver alltså inte handla om något extremt stort eller överdrivet vätskeintag i alla lägen, och naturligtvis gör man det inte medvetet”, tillägger hon.

Yeargin förklarar att det bästa sättet att skydda sig är att hålla koll på hur mycket man svettas per timme, vilket varierar både från person till person och på temperaturen i omgivningen. Man ska också vara medveten om att det i vissa fall kan dröja upp till 24 timmar innan symptom hårt och druckit mycket kan det vara bra att hålla koll så att man inte upplever huvudvärk, kräks eller känner sig förvirrad. ”Ett tidigt varningstecken är också plötslig viktuppgång och svullna fingrar och tår”, säger Yeargin.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.