Pizzatajm!

Mat & Recept 29 Apr 2014

Förvandla denna degiga kaloribomb till rena fettförbränningskuren med ett par enkla justeringar.
pizza

INGREDIENSER (2 portioner)
DEGEN
– 120 g kikärtsmjöl
– 200 g rå blomkål, riven
– ½ tsk bakpulver
– 1 tsk malen spiskummin
– 1 tsk malen koriander
– 3 salladslökar, finhackade
– 1,5 dl mjölk
– Salt och peppar
– 0,5 dl rapsolja

FYLLNINGEN
– 300 g passerade tomater
– 200 g grillad kycklingfilé, skivad
– 50 g bladspenat
– 50 g parmesanost, riven

GÖR SÅ HÄR
– Blanda kikärtsmjöl, blomkål, bakpulver, spiskummin, koriander och salladslök i en bunke.
– Tillsätt mjölken lite i taget och blanda till en degliknande konsistens. Salta och peppra efter smak.
– Täck bunken med plastfolie och ställ in i kylen i tio minuter.
– Lägg degen på en ren arbetsyta. Platta ut den försiktigt tills du har en pizzabotten ungefär lika stor som en tallrik och en halv centimeter tjock.
– Lägg över bottnen på en ugnsplåt, smord med hälften av rapsoljan.
– Bred på de passerade tomaterna så de täcker bottnen, och lägg sedan på kyckling och spenat. Ringla över den resterande rapsoljan och toppa med riven parmesanost.
– Sätt in i ugnen i 18–20 minuter på 180 grader, eller tills bottnen är gyllenbrun och osten har smält.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.