Omprogrammera din hjärna för att gå ner i vikt

Kost & Mat 2 Mar 2016

Om du är en riktig godisgris så behöver du inte ha dåligt samvete – det är nämligen inte ditt fel – men med hjälp av mental träning är sötsuget snart ett minne blott.

gotte

”Under hundratusentals år har vårt sug efter sötsaker och vårt matsmältningssystem varit perfekt synkade, eftersom socker historiskt sett varit sällsynt förekommande”, säger Daniel E Lieberman, antropolog på Harvard University, till New York Times.

”Numera har vi stenålderskroppar som kräver socker, men lever i en modern värld där det finns i överflöd, vilket gör det svårt att kontrollera det djupt rotade begäret efter denna tidigare knappa resurs.” Dessutom visar forskning på området att hjärnans förmåga att begränsa sockerintaget försämras efter så lite som två veckors förhöjt intag av sötsaker.

Vi frågade James Lamper, klinisk chef för viktnedgångscentret WeightMatters, om hur man sätter stopp för sötsuget. ”Det handlar om stimuluskontroll – om du inte har sötsaker hemma så försvinner frestelsen”, säger Lamper. Men det är bara början. ”Omprogrammering tar tid. Mycket beror på hur starka dina associationer är till olika sorters sötsaker, men små steg kan leda till stora förändringar. Gör upp en tremånadersplan som gradvis begränsar hur mycket socker du äter.”

På väg att ge efter för frestelsen? ”Djupa andetag – så att bröstkorgen verkligen vidgas – frigör endorfiner i hjärnan. Dessa verkar lugnande och avstressande, precis som det dopamin som utsöndras när du äter socker.”

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.