Muskelmåndag: Triceps

Muskelmåndag 15 Apr 2013

muskelmåndag

Om man vill bygga stora armar kan det vara frestande att favorisera biceps framför triceps, men det är inte rätt väg att gå. Triceps utgör nämligen två tredjedelar av överarmens muskulatur, så du har inte råd att förbise denna muskelgrupp om du vill skaffa muskulösa överarmar. Dips är en av de bästa övningarna för att träna triceps alla tre huvuden, och den aktiverar dessutom nederdelen av bröstet, axlarna och coremuskulaturen, som måste hållas spänd för att hindra underkroppen från att gunga.

Dips
Dips

Gör så här
– Greppa ställningens båda handtag. Håll kroppen upprätt.
– Gå ner med underkroppen så långt som möjligt utan att det känns obehagligt i axlarna.
– Armbågarna ska hela tiden peka bakåt.
– Håll coremuskulaturen spänd och undvik att gunga med benen.
– Pressa dig tillbaka upp till startläget i en explosiv rörelse.

streck

Bänkpress med smalt grepp
Bänkpress med smalt grepp

Gör så här
– Ligg platt på en bänk och håll en skivstång med ett smalt överhandsgrepp – det ska få plats en knytnäve mellan händerna, men inte mer än så – och armarna helt utsträckta. Håll fötterna i golvet.
– Sänk stången långsamt ner mot bröstet. Håll armbågarna tätt intill sidorna.
– Pressa stången uppåt i en explosiv rörelse, men undvik att låsa armbågarna.

streck

Armhävningar på medicinboll
Armhävningar på medicinboll

Gör så här
– Börja i armhävningsposition med händerna på varsin sida av en medicinboll.
– Gå ner med överkroppen tills bröstet vidrör bollen innan du pressar dig tillbaka uppåt med kraft. Håll hela tiden kroppen i en rak linje från huvudet till hälarna.

streck

Armhävningar med smalt grepp
Armhävningar med smalt grepp

Gör så här
– Börja i armhävningsposition, men med händerna tätt ihop. För samman tummarna och pekfingrarna så att de bildar en romb.
– Gå ner med bröstet så långt som möjligt och pressa dig sedan tillbaka uppåt med kraft. Håll kroppen i en rak linje från huvudet till hälarna genom hela rörelsen.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.