Mirakelelixiret

Tips 27 Mar 2014

Orka mer med hjälp av rödbetsjuice.

Du har förmodligen aldrig haft en anledning att dricka rödbetsjuice, men nu har du faktiskt det. Enligt en studie som publicerats i Medicine and Science in Sports and Exercise, så förbättrades en grupp tävlingscyklisters prestationsförmåga på både kort- och långdistans med 2,8 procent efter att ha druckit en halvliter rödbetsjuice innan träning. Anledningen till detta tros vara att betorna förbättrar kroppens förmåga att omvandla syre till energi. Rödbetor är en naturlig källa till nitrat, och när du höjer nitrathalten i kroppen vidgar du samtidigt blodkärlen så att de kan öka tillförseln av syre till musklerna.

Juicen är lika effektiv för både kort- och långdistansträning, vilket gör den till ett fördelaktigt tillskott för både maratonlöpare och sprinters. Och bli inte rädd om den verkar vara onaturligt färgglad även på vägen ut ur kroppen – denna biverkning är helt ofarlig, även om den har resulterat i att den brittiske tävlingscyklisten Mark Cavendish har myntat hashtaggen #pissingrainbows.
rodbeta

Har du svårt
att få i dig en halvliter vätska innan träningen? Då finns det koncentrerade rödbetsshots som har exakt samma effekt.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.