Kungarna av Youtube

Träning 8 Sep 2014

En helt ny generation coacher har börjat sprida sin kunskap på nätet – helt gratis. Dra nytta av YouTubes tränarelit du också!

Kungen av curls: CT Fletcher

CT Fletcher är trefaldig världsmästare i strikta bicepscurls, har bänkpressat 320 kilo och är numera aktiv som naturlig bodybuilder vid 53 års ålder. Hans popularitet formligen exploderade tidigare i år med en video med titeln ”The Strongest Man You’ve Never Heard of” (youtu.be/x5xXsdWRaFw) – som ironiskt nog har fått mer än sex miljoner views – och har nu mer än 570 000 följare på sin YouTube-kanal. Hans bästa råd? ”Ge allt du har”, säger Fletcher. ”Och behandla varje set som om det vore ditt sista.”

Han kan hjälpa dig att skaffa… KRAFTFULLA ARMAR
Testa ”T-curlen” – det hemliga vapnet i Fletchers armövningsarsenal. Sätt dig på en lutande bänk med armarna utsträckta åt sidorna, en hantel i varje hand och curla loss.
streck2

Kungen av kroppsviktsträning: Tee Major

Om du är en flitig gymbesökare är chansen stor att någon har skickat Tee Majors video ”The 44 Hardest Bodyweight Exercises Ever” till dig och frågat hur många av dem du klarar av. Om svaret är ”mer än tio” kan du hålla huvudet högt. De flesta av dem är otroligt tuffa – något som de flesta av hans 114 000 följare är väl medvetna om – men armhävningarna på en arm med handklapp är brutala bortom allt förstånd.

Han kan hjälpa dig att bli… VÄLTRÄNAD UTAN VIKTER
Träna upp både magen och konditionen med en klassisk (men genomförbar) Major-övning – aztekhävningen. Gå ner i en armhävning, pressa dig sedan upp så pass explosivt att händerna lämnar golvet och rör vid tårna. Övningen tränar i stort sett kroppens alla muskelgrupper och aktiverar de snabba muskelfibrerna i magen.
streck2

Kungen av motivationstal: Elliott Hulse

Elliott Hulse – professionell strongman, gymägare och innehavare av ett av YouTube-historiens mest uttrycksfulla ansikten – har mer än 350 000 följare som tar fasta på allt han säger. Hans specialitet? Enkla, lättföljda råd som levereras med öronbedövande volym. Som följare kommer du aldrig att ha motivationsproblem igen.

Han kan hjälpa dig att skaffa… DRAGKRAFT
”För att förbättra dina chins ska du öka träningsvolymen”, säger Hulse. ”Gör så många du kan under ett set och använd dig sedan av negativa repetitioner – hoppa upp till det översta läget och sänk sedan ner kroppen så långsamt som möjligt.”
streck2

Kungen av magmuskler: Mike Chang

Du kanske inte känner igen namnet, men du har med allra största säkerhet sett Mike Chang tidigare – den leende killen i bar överkropp som är mannen bakom YouTube-kanalen Six Pack Shortcuts, som har 2,5 miljoner följare. Smart marknadsföring och hänsynslös självpromotion har hjälpt Chang att bli den populäraste fitnesskillen på YouTube – och att han dessutom är helt sjukt rippad har naturligtvis gjort sitt till.

Han kan hjälpa dig att skaffa… ETT SEXPACK
När allt kommer omkring så är det ju därför de allra flesta följer honom. Testa ett av Changs signaturpass när det kommer till fettförbränning – armhävningar där du flyttar överkroppen från sida till sida mellan repetitionerna, bergsklättraren och V-situps. Kör 30 sekunder av varje övning utan att vila emellan under totalt fyra rundor.
streck2

Kungarna av kost: The Lean Machines

Bland alla bullriga amerikaner på YouTube sticker The Lean Machines – de bästa vännerna och personliga tränarna John och Leon – ut från mängden med sina brittiska accenter, lättsamma personligheter och bara överkroppar, vilket har hjälpt dem att få nästan 150 000 fans. Dessa båda herrar betonar konstant kostens betydelse när det kommer till att bygga sexpack.

De kan hjälpa dig att skaffa… EN PLATT MAGE
Testa killarnas signaturrätt – nötkötts- och avokadoburgare. Stek upp en nötfärsburgare, men istället för att använda hamburgerbröd mosar du en hel avokado tillsammans med några soltorkade tomater och lite citronsaft och toppar burgaren med blandningen.
streck2

Kungen av marklyft: Maxx Chewning

Tittar man på Chewnings muskulösa överkropp kan man lätt få intrycket av att han alltid hoppar över benpassen, men hans marklyft – 253 kilo med en kroppsvikt på 70 kilo – tyder på något annat. Denne självutnämnde marklyftkung har 30 000 följare som får ta del av allt från hans syn på thaimat till hans träningsspellistor, men det är hans visdomsord om marklyft som är kanalens främsta försäljningsargument.

Han kan hjälpa dig att bli… STARKARE I MARKLYFT
”Studsa inte stången mot golvet när du kör marklyft”, säger Chewning. ”Om du studsar stången mellan repetitionerna kommer du inte att bli starkare i momentet när du lyfter den från golvet, vilket är vad som krävs för att du ska kunna lyfta riktigt tungt. Pausa mellan repetitionerna, inta rätt position igen och slit upp stången från golvet.”
streck2

Kungen av estetik: Steve Cook

Grundaren av träningsföretaget Swoldier Nation är en före detta amerikansk fotbollsspelare som också har tävlat i Mr Olympia. På sitt Twitterkonto kallar Cook sig för ”Mr Aesthetics”, men han lägger inte enbart fokus på att se bra ut – han tror också fullt och fast på att man ska förverkliga sig själv. Hur som helst, har du en önskan om att bygga en fulländad fysik kan du emellertid fatta sämre beslut än att ansluta dig till de 195 000 personer som följer hans träningstips.

Han kan hjälpa dig att skaffa… EN FENOMENAL ÖVERKROPP
”Variera dina armhävningar”, säger Cook. ”Gör varianter med bara ett ben eller en arm i golvet eller gör dem på fingertopparna med händerna så brett isär som möjligt.” Eftersom bröstmusklerna och triceps aldrig vänjer sig vid belastningen kommer du att tvinga dem att fortsätta växa.
streck2

Kungarna av styrka: The Hodge Twins

Bröderna Keith och Kevin Hodge är den mest populära fitnessduon på YouTube idag. De har över 750 000 följare, miljontals views och fyra olika kanaler – bland annat en helt tillägnad periodisk fasta och en kanal tillägnad relationstips. Kom bara ihåg att vrida ner volymen, såvida du inte vill spräcka dina trumhinnor.

De kan hjälpa dig att skaffa… SUPERSTYRKA
”Testa att köra isoleringscurls i kabelmaskin”, säger bröderna Hodge. ”Om du använder hantlar kommer du att tappa anspänningen i rörelsens översta fjärdedel, men med en bra kabelmaskin kommer du att behålla anspänningen genom hela övningen. Spänn biceps i rörelsens översta läge.”

1 kommentar

anonyyyymy 20 Jul 2015

Kungen av motivation: Elliott Hulse

Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.