Kronbergs bästa övningar

Övningar 19 Feb 2013

Robert Kronberg är ett av de största namnen som funnits inom svensk friidrott, och har mängder av häcklöpningsfinaler i stora mästerskap på sitt CV. Här delar han sina absoluta favoritövningar med Fitness for Mens läsare.

RobertKronberg3

Dessa övningar kan användas för att förbättra såväl din explosivitet som din uthållighet. Som löpare eller sprinter utvecklar du dessutom ditt löpsteg. Gör övningarna två gånger per vecka.

01

1: Jämfotahopp över häck
Set: 4−5 / Reps: 5
En enkel hoppstyrkeövning som är möjlig att utföra i de allra flesta miljöer – har du ingen häck kan du använda dig av ett annat likvärdigt föremål eller be en kompis att ställa sig på alla fyra.
Stå jämfota framför en häck med fötterna ungefär höftbrett isär.
Böj knäna i 90 grader och explodera i ett upphopp. Landa på andra sidan häcken i samma position. Upprepa.

 

02

2: Hoppsahopp
Serier: 5 / Sträcka: 30 meter
En horisontell hoppstyrkeövning.
• Studsa fram på ett ben i taget. Försök att vara så kvick i marken och få ut så mycket effekt ur varje hopp som möjligt.

 

03

3: Knälyft
Serier: 3 / Sträcka: 40 meter
Denna övning hjälper dig att hitta styrka i ditt sprint- och löpsteg.
• Lyft knäna högt upp mot bröstet. Det är viktigt att du är styv i fot- och knäled samt håller en hög höftposition.

 

04

4: Knälyft med övergång till löpning
Serier: 3 / Sträcka: 40 meter
Övningen hjälper dig att stärka ditt löpsteg och hitta djup i din löpning.
• Börja som i föregående övning med att köra knälyft, men gå under övningens gång över till ett vanligt löpsteg samtidigt som du behåller knälyftspositionen och de vinklar du använder där.

 

05

5: Vriststärkare
Serier: 3 per ben / Sträcka: 20 m
Denna övning stärker vristerna så att du bättre kan stå emot kraften ovanifrån, vilket förbättrar din teknik och gör dig till en bättre löpare. Övningen kan utföras barfota eller med skor, samt på antingen ett eller två ben.
• Hoppa fram längs med en linje, eller i sick sack över denna, på ett ben. Håll ryggen rak och höften framskjuten. Var styv i fot- och knäled.

 
Av: Daniel Evaldsson
Foto: kronBee, Daniel Evaldsson

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.