Ständigt i form

Intervjuer 23 Jun 2013

Vår kostexpert Niklas Wadman har med hård träning och minutiös kosthållning lyckats skapa en bästa version av sig själv – och han gör aldrig avkall på formen.
Niklas Wadman

För att lyckas bygga drömkroppen krävs inte bara åratal av hård och intensiv träning, utan man måste också ha järnkoll på kost, näringslära och kalorier för att drömmen ska bli verklighet. Någon som verkligen personifierar den inställningen är Niklas Wadman, som i varje nummer av Fitness for Men levererar pålästa och inspirerande tips och råd i egenskap av tidningens kostexpert – vare sig det gäller kosttillskott, fettförbränning eller allmänna frågor om näringslära, verkar hans kunskaper i ämnet aldrig sina. Det är inte utan att man undrar var detta brinnande intresse för kost och näringslära kommer ifrån, men faktum är att Niklas inte enbart jobbar med kostrådgivning i sin vardag, utan också som PT. Därtill lägger han många och långa timmar i gymmet för egen räkning.

25-årige Niklas är uppväxt i Arvika, men bor numera i Stockholm där han driver ett eget företag inom personlig träning och kostrådgivning. Utöver arbetet i det egna företaget driver han dessutom en blogg på Fitnessguru.se och är coach för deras tävlande atleter. ”Mitt yrkesliv och min fritid faller inom samma kategori – man kan snarare kalla det för en livsstil”, säger Niklas. ”Jag brinner för att inspirera och vägleda till träning och sund kost. Det rör sig om en livsstil som inte har någon off-knapp.”

Grunden till Niklas stora intresse för träning och hälsa lades tidigt under barndomsåren. ”Som liten fick jag lära mig att träning är det viktigaste här i livet – bortsett från skola och utbildning”, berättar han. ”Jag tränade allt från fotboll och hockey till löpning och skidåkning under veckorna, och på helgerna var det alltid en match eller tävling bokad – så tävlingsinstinkten har alltid funnits med mig. När jag sedan under tonåren ägnade fritiden åt extremsporter var det inget annat än toppen av prispallen jag accepterade, även om denna satsning också resulterade i skador och ständiga besök på akutmottagningen. Men inget ont som inte för något gott med sig – all rehabträning ledde till att jag fick upp ögonen för vikten av en stark kropp och fick mig att fastna för styrketräningen.”

Hur kommer det sig att du valde att satsa på en karriär som PT?
Jag har alltid brunnit för att hjälpa andra, så efter min rehabträning var det för mig en självklarhet att satsa på ett yrke inom träning. Jag var helt övertygad om att jag skulle kunna hjälpa andra att nå sina mål betydligt lättare om jag kunde vägleda dem på samma sätt som jag själv blivit vägledd. Jag började läsa om allt från hur man optimerar sina träningsresultat till läran om kroppens anatomi och kostens betydelse. Därefter gick jag min PT-utbildning på Personal Training School. Träningen blev min livsstil och ett självklart yrkesval. Att få arbeta med det jag brinner allra mest för är en dröm som har gått i uppfyllelse!

Vad är i ditt tycke det mest givande med PT-yrket?
Det finns inget som är så givande som att förändra någons liv – att kunna bevisa att det ”omöjliga” faktiskt är möjligt. Det är lätt att bara se det svåra i något, men med rätt vägledning kan man uppnå det som till en början inte ens kunde anas. Många av mina klienter coachar jag online, så att få börja min dag med att se uppdaterade formcheckar där personen i fråga har förändrats till sin målbild är ovärderligt. Det får mig att sova gott om nätterna!

Varifrån kommer ditt stora intresse för näringslära och kostvetenskap?
Jag har alltid varit väldigt glad i mat – lite för glad till och med. Att jag dessutom tycker det är otroligt kul med matlagning gör att kalorierna enkelt sticker iväg. Därför har mitt intresse för matlagning lett till att jag under lång tid ”experimenterat” i köket för att hitta bättre alternativ till det goda. De bättre alternativen visar sig alltid snabbt vara nyckeln till att hålla formen – året om. Därför sprider jag recepten via min blogg och njuter av hur fler får upp ögonen för de nyttigare alternativen.

Dessutom förändras alltid synen på kost genom upptäckter via förnyade studier. Näringslära är därför ett ämne som jag anser att man aldrig blir fullärd inom, vilket håller mitt yrke vid liv. Att ta in ny information, bredda sin kunskap och leverera professionellt är en del av jobbet.

Som jag har förstått det väver du även in din stora passion för näringslära och kost i arbetet med dina klienter – hur stor betydelse har kosten för att man ska kunna nå ett optimalt träningsresultat?
Jag tycker det är allt för många idag som riktar in sig på endast en bit, antingen träning eller kost – som om det vore två olika världar. Men samspelet mellan dessa båda bitar är helt avgörande för att man ska kunna nå sina mål. Därför måste man alltid se till en helhetslösning för att kunna lyckas.

Niklas Wadman

Vad brukar vara svårast att förändra – folks fysiska vanor eller kostvanorna?
Rent generellt så är en kostvana det allra svåraste att bryta, eftersom onyttig mat är så lättillgänglig i dagens samhälle – det är sällan mer än hundra meter till närmaste snabbmatskedja, var man än befinner sig. Den som har spenderat sina lunchraster på ett gatukök har troligtvis inte de bästa kostvanorna och får tufft att förändra detta. En stor skara av mina klienter befinner sig ofta i en situation som denna när vi påbörjar vårt samarbete, men när vi väl lyckas bryta ovanorna brukar man få se prov på otroliga resultat. Mitt jobb är att hitta en lösning, hur svår situationen än är.

Själv har jag fått uppfattningen att folk i allmänhet har blivit mer medvetna om vad de stoppar i sig. Förr vad det många som trodde att man kan äta vad man vill bara man tränar – hur kommer det sig att det synsättet har förändrats?
Jag skulle vilja säga att vi har mediahypen kring olika dieter att tacka för vår ökade hälsomedvetenhet – på både gott och ont. Rubriker som ”Maj-Britt gick ner 25 kilo på att utesluta kolhydrater” lockar både läsare och väcker debatt kring dieten ifråga. Men det dröjer heller inte särskilt länge innan en ny diet hamnar på modet och används som rubrikmaterial för att röra om i grytan. I slutändan inser allt fler att det inte handlar om att utesluta näringsämnen eller krångla till det med svåra dieter – det är kaloriintaget som är avgörande för din vikt, och hur energifördelningen ska se ut är individuellt.

Hur noggrann är du med din egen kosthållning – är allt minutiöst planerat eller finns det utrymme för improvisation eller lite ”fusk”?
Jag är lite av ett kontrollfreak när det gäller min kost och jag har alltid ett delmål att uppnå, vilket innebär att varje måltid fyller en viktig funktion. Allt jag äter bygger på ett noggrant uträknat kostschema som är utformat för att jag ska kunna nå mitt mål. Med andra ord är jag på ”diet” året om, men har samtidigt fördelen av ett ögonmått som räknar kalorier per automatik, vilket gör resan betydligt enklare än vad det låter. Då jag ser maten som en del av en större helhet, och inte bara något som ska mätta magen, så finns det i min värld inte plats för fusk i form av godis och sötsaker.

Vilken typ av kosttillskott använder du dig av?
Precis som maten på tallriken så väljer jag alltid kosttillskott noggrant efter kvalitet och hur nyttigt det anses vara för min kropp för närvarande. Det finns idag skrämmande mycket kosttillskott som inte fyller någon funktion, så jag går alltid på djupet och läser på innan jag väljer tillskott. I mitt kostschema tillsätter jag endast de tillskott som ger ett fullbordat intag av viktiga vitaminer och mineraler, samt produkter för ökad prestation och återhämtning. Samtliga kosttillskott som jag idag använder kommer från Fitnessguru.se, som är minst lika noggranna som jag när det kommer till kvalitet.

Vilket är ditt övergripande mål med din egen träning?
För mig är prioritering nummer ett vad man kan kalla ”att skapa den bästa versionen av mig själv”. Jag vill se hur långt jag kan pusha mina gränser genom att ta mig till en nivå som till en början verkade vara väldigt avlägsen – både prestations- och utseendemässigt. Allt ligger i mina egna händer, vilket är en tanke som alltid får mig att snöra på mig träningsskorna med stor nyfikenhet. Min målsättning med träningen kommer och går, men jag brinner alltid för att ge 100 procent och tänja gränserna till det yttersta!

Du verkar alltid vara i form. Hur bär du dig åt för att bibehålla en sådan fysik? Vad är viktigast att tänka på?
Mycket kul att höra. Faktum är att just detta – att hålla en bra form året om – är en stor prioritering för mig, men det präglar även hur jag lägger upp kost och träning för mina klienter. Jag anser att uppnå ett mål som exempelvis viktnedgång inte är värt resan om du inte bibehåller eller förbättrar resultaten efter den avslutade dieten. Knepet är att ”skynda långsamt” genom att se långsiktigt på saker och ting, samt att inkludera små delmål som gör att du alltid tar ett steg i rätt riktning.

Var hittar du inspiration till din träning?
Först och främst från mina klienter. Som personlig tränare är mitt yrke att inspirera och vägleda andra, men samtidigt får jag så otroligt mycket tillbaka. Att se hur personen i fråga utvecklas får mig alltid att bredda tankarna om vad som är möjligt. Det tycks inte finnas något som egentligen hindrar att en målsättning kan bli verklighet om de rätta verktygen finns till hands. Varje gång jag signar en klient så vet jag att jag har fått ännu en inspirationskälla i mitt bagage.

Hur ser en typisk träningsvecka ut?
Ingen vecka är den andra lik. Jag föredrar alltid ett rullande splitschema där varje träningspass har ett specifikt syfte, som att jag exempelvis ska öka antalet repetitioner i chins och dips eller slå nya rekord i styrkemoment. Inget pass är skrivet efter veckodagar, utan schemat rullar istället på genom att jag efter sista passet börjar om på nytt med pass nummer ett. För nuvarande kör jag en 4-split med följande upplägg – pass 1: bröst/rygg, pass 2: ben/vader, pass 3: armar/axlar, pass: 4 mage/HIIT. Jag lägger även till 60 till 90 minuter varierande fysisk aktivitet, såsom cardio, på morgonen före dagens klienter. Med andra ord har jag fler träningstillfällen än dagar i veckan. Vilodagar tillåter jag mig sällan att ta, men jag försöker pausa en dag från styrketräningen när kroppen säger ifrån. Vilan är trots allt A och O, både för resultaten och den återhämtning som behövs för att prestera på max.

Slutligen – vad har du för planer för framtiden?
Med tanke på att jag trivs med hur min vardag ser ut idag, så vill jag naturligtvis fortsätta att jobba som personlig tränare och kostrådgivare. Jag vill också bredda mitt företag med seminarium och utbildningsdagar inom träningslära och kostvetenskap. Och känner jag mig själv rätt så bör jag även ha fått utlopp för min tävlingsinstinkt på något sätt inom den närmaste framtiden. Oavsett val av träningsform så vet jag att jag kommer att leverera helhjärtat, och något annat än prispallen är inte aktuellt!
Niklas Wadman

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.