Hur påverkar bänkvinkeln muskelaktiviteten under bänkpress?

Träning 21 Apr 2015

Amerikanska forskare menar att en mix av traditionell och lutande bänkpress ger den bästa muskelutvecklingen vid bröstträning.

vinkelband
För att bygga muskelmassa och styrka när du tränar måste målmusklerna aktiveras på lämpligt sätt, och en populär övning för att bygga en större och starkare överkropp är bänkpress. I artikeln ”Influence of bench angle on upper extremity muscular activation during bench press exercise” som publicerats i European Journal of Sports Science, har forskare vid University of Toledo i USA undersökt hur muskelaktiveringen påverkas vid noll, 30, 45 och –15 graders vinkel på bänken när man tränar bänkpress med fri stång.

Resultatet visar att en horisontell bänk är effektivast för att aktivera både de övre och undre delarna av bröstmusklerna under lyftet, men forskarna upptäckte också att en lutning på 30 eller 45 grader resulterade i ökad muskelaktivitet. Därför rekommenderar de att man bör inkludera både vanlig horisontell bänk och uppåtlutande bänkpress i sitt träningsprogram för att bygga större och starkare bröstmuskler.

Studien gick till på så vis att 14 deltagare fick genomgå två träningspass. Under det första av dessa fick de genomföra en maxrepetition i bänkpress. Under det andra försågs de med elektroder för att mäta muskelaktivitet, och deltagarna fick slutföra sex repetitioner på var och en av de fyra olika vinklarna med 65 procent av sitt repetitionsmax. Effekten mättes i form av muskelkontraktionernas längd i de övre och undre delarna av stora bröstmuskeln, de främre axelmusklerna och triceps.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.