Hitta rätt träningsmetod

Träning 19 Jan 2014

Det har aldrig funnits fler sätt att träna på än nu – men du måste välja rätt metod vid rätt tillfälle
för att få bäst resultat.

gobbe

Valfrihet är för det mesta något positivt – i synnerhet när det handlar om politiska partier, livsstilar och smörgåspålägg.
Oftast är det positivt även i träningssammanhang: vem som helst kan bli trött på att bara köra marklyft eller springa på löpband gång efter gång. Men det kan också innebära att man byter program eller metod med alltför täta intervaller, vilket leder att man aldrig håller sig till något tillräckligt längre för att se resultat.

Udda övningar
Det är inget fel med att variera ditt program lite, men tänk på varför du gör det. När du exempelvis kör tunga frontböj kommer ditt utförande att bli sämre efter ungefär åtta repetitioner, medan du klarar av att köra vanliga knäböj under längre tid med ett korrekt utförande. Så om du planerar att köra ett benpass med höga repetitionsantal – vilket är perfekt om du vill bränna fett och bygga muskler – så ska du välja det senare alternativet.

Tyngdlyftning
Ryck och frivändning med stöt – och alla varianter som bygger på dem – är kraftbaserade övningar. För att kunna utföra dem korrekt måste du kunna generera massvis med kraft på kort tid. Därför använder sig idrottsmän ofta av dem för att förbättra sin kraftutveckling, eller explosivitet, för att använda en lite mindre teknisk term. Men om du däremot vill förbättra din maxstyrka fungerar övningar som knäböj och marklyft bättre. Framgångsrika idrottare planerar ofta in träningsfaser så att de kan köra båda typerna av övningar. Forskning och praktik visar att framstegen inom ett område är som störst när en stor andel av träningen är fokuserad på just detta område, så förbättra din maxstyrka och gå därefter vidare till att jobba med explosiviteten istället för att hålla på med båda samtidigt.

Plyometrik
Plyometriska och explosiva övningar är numera ett vanligt inslag i fitness- och fettförbränningsprogram. Poängen med den typen av övningar är emellertid att utnyttja musklernas och senornas elasticitet för att spara muskelenergi och förbättra din förmåga att använda dig av lagrad elastisk energi. Det innebär att de faktiskt passar ganska illa när du försöker bränna fett, eftersom ju bättre du blir på dem, desto mindre energi använder du. Det är dessutom enklare och säkrare att öka belastningen när du kör utfall eller släddrag än när du kör djuphopp. Använd dig därför av plyometriska övningar för att bli bättre på att hoppa högt och springa snabbt, och inte för att bränna fett. Avancerade träningsmetoder är bra att ta till om du har tröttnat på att bara nöta samma övningar om och om igen, men de kommer att bli mycket mer effektiva efter du har byggt upp din grundstyrka. Lär dig behärska de lite enklare övningarna först, så kan du lägga till de lite mer avancerade grejerna senare och få de resultat du vill ha.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.