Gå vidare

Tips 22 Mar 2014

Om du vill ha en snabbare muskeltillväxt ska du skrota isoleringsmaskinerna.

De där skinande blanka metallkonstruktionerna på gymmet må se inbjudande ut, men om du vill ha största möjliga tillväxt på kortast möjliga tid måste du skippa isoleringsmaskinerna till förmån för fria vikter.

Det är den elektriska aktiviteten i dina muskler som avgör hur hårt de jobbar, och ju hårdare de jobbar desto mer växer de. Enligt en studie utförd vid University of North Dakota i USA, där man jämförde den elektromyografiska aktiviteten som genererades via benpress och knäböj, så upptäckte man att även om benpressen gav upphov till mer aktivitet i vastus lateralis (en muskel som är en del av quadriceps, eller den främre lårmuskeln), så var aktiviteten mycket lägre i andra muskler. Knäböj producerade höga grader av aktivitet i såväl de främre lårmusklerna som sätesmuskeln, ländryggen och biceps femoris (som är en del av de bakre lårmusklerna).

Så om du vill maximera din muskel- och styrketillväxt ska du se till att göra basövningar som ger så mycket lön för mödan som möjligt, vilket innebär att övningar som marklyft, räckhäv och kettlebellsvingar bör utgöra självklara delar av ditt träningsprogram.
cont

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.