Gå ner i vikt med rolig träning

Tips 12 Sep 2014

Om du har roligt när du tränar, eller ser på dina pass som ett välkommet avbrott i vardagen, så visar ny forskning att du inte äter lika mycket efteråt – vilket är positivt för dig som vill gå ner i vikt.

Totalt två studier utfördes vid Cornell University i USA, där deltagarna i den första studien fick gå på en två kilometer lång promenad och fick antingen veta att det var en träningsrunda eller en promenad för de vackra omgivningarnas skull. Efteråt serverades deltagarna lunch, och de som trodde att de tränat åt då 35 procent mer chokladpudding till dessert jämfört med de som trodde att de promenerat för nöjes skull.

I den andra studien fick deltagarna ett mellanmål efter promenaden. De som trodde att de tränat åt i genomsnitt 206 fler kalorier, vilket var mer än dubbelt så mycket än de som trodde att de tagit en nöjespromenad. ”De som såg sin promenad som träning var mindre glada och mer utmattade jämfört med den andra gruppen”, säger huvudförfattaren Carolina Werle.

Tillsammans pekar dessa båda studier på orsaken till varför många ofta ökar i vikt när de tränar för att gå ner i vikt. Enligt Werle beror detta på att man tenderar att belöna sig själv genom att överäta efter att man har tränat.
roligtraning

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.