Funkar verkligen träningsmasker?

Träning 17 Jun 2016

Apollos son sprang på löpband iförd mask i Creed – men är Rocky Balboas coachning vetenskapligt underbyggd?

mask

Träningsmasker efterliknar effekterna av höghöjdsträning genom att begränsa luftintaget, vilket bygger lungkapacitet och förbättrar ditt VO2-max (den maximala mängd syre din kropp kan använda under intensiv träning) – eller det är i alla fall vad tillverkarna hävdar. Men enligt det senaste experimentet på området – utfört på amerikanska officerskadetter – kunde man under en period av åtta veckor inte observera några märkbara förbättringar när det kommer till anaerobisk kapacitet, maxprestation, VO2-max eller uthållighet. Maskens huvudsakliga effekt var, enligt forskarna, att lungorna och diafragman fick jobba hårdare för att förse kroppen med syre.

”Det finns bara ett säkert sätt att förbättra syreupptaget under fysisk aktivitet”, säger träningsfysiologen Chris Toms. ”Ju mer du cyklar, desto bättre blir ditt syreupptag på cykeln. Ju mer du simmar, desto bättre blir upptaget i bassängen, och så vidare.” Något som har en observerbar och verklig effekt på konditionen är träning i höghöjdskammare, där tillgången till syre är begränsad – jämfört med träningsmasker som i princip bara stryper luftflödet.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.