Fem negativa tankesätt som hindrar dig att nå dina mål

Träning 17 Feb

Får du sällan eller aldrig de resultat du förväntat dig av din träning? ­Problemet är kanske inte träningen i sig, utan din inställning. Martin ”Axon” Löwgren listar tankesätten du måste undvika för att kunna nå dina mål.

goals

Din inställning kan vara helt avgörande för vilka resultat du kommer att få. Därför är varken träningen eller kosten din största motståndare – utan du själv. Oavsett om du vill gå ner i vikt eller bygga mer muskelmassa så kommer din vilja att klara dessa mål att vara en avgörande faktor.

Här nedan kommer jag därför beskriva fem olika tankesätt som du helst bör undvika för att nå de mål du har satt upp för dig själv.

Inget tålamod
I dagens samhälle är vi vana vid att snabbt och enkelt få det vi vill ha. Vare sig det är mat, kläder, kunskap eller något annat så är det mesta enkelt att få tillgång till. Det vi måste förstå är att det tar längre tid än en googlesökning att gå ner X antal kilon övervikt eller bygga X antal kilo muskler.

Det är inte ovanligt att man efter att ha ätit onyttigt och varit totalt overksam i tre års tid vill ha direkta resultat när man har ätit bra i en vecka och tränat tre gånger. Det är heller inte ovanligt att man förväntar sig att midjemåttet ska ha minskat efter ett träningspass eller att man står och letar efter sexpacket i speglarna på gymmet. Ett annat tecken på dåligt tålamod kan vara att man efter en veckas träning står framför spegeln, spänner biceps och försöker övertyga sig själv att man har växt. Idag vill vi ha resultat ­snabbare än vad vår fysiologi tillåter oss.

Det tar tid för kroppen att ändras. Många vet om det, men hoppas ändå att man på något mirakulöst sätt är annorlunda. När de förväntade resultaten sedan uteblir skyller man på att programmet inte funkar och testar något nytt. Vi behöver ha tålamod för att nå våra uppsatta mål. Ge ett kostprogram minst fyra veckor och ett träningsprogram minst sex veckor innan du bestämmer dig för att det inte funkar.

Alltid sätta ett slutdatum
Missförstå mig rätt: det är inget fel att ha ett slutdatum, men det kan bli fel att ha ett slutdatum. Att ha ett slutdatum eller slutmål att sträva mot kan hålla motivationen uppe, men det är inte vägen fram till slutmålet som skapar problem, utan vad som händer efter slutdatumet. Du kanske någon gång har sagt till dig själv att du inte ska äta socker på 30 dagar eller gå ner tio kilo innan nyår, och du kanske till och med lyckades vilket är väldigt bra. Detta var dock den lätta delen och det som ofta händer efter vi har nått fram till slutmålet är att vi går tillbaka till gamla vanor och fortsätter äta socker eller går upp de förlorade kilona igen. Istället för att behålla de resultat vi precis jobbat så hårt för får vi en jojoeffekt.

Sluta att fixera på ett slutdatum, utan fokusera istället på att hitta nya vanor som du kan hålla under en längre tid. Den största tjänsten du kan ge dig själv efter att ha nått de resultat du har tränat så hårt för är att inse att träning och kost är en livslång vana. Det är inte ­något som är temporärt och något du kan överge när det blir jobbigt och förvänta dig resultat. Nu menar jag inte att vi ska går runt med fyra procents kroppsfett året runt, då detta inte är sunt. Jag menar att du ska hitta något som passar just dig utan att du utsätter dig för ohälsosamma vanor.

”Jag kan inte”-mentaliteten
Att inte kunna göra något är allt som oftast ett eget val. Vi kan välja att se hinder eller vi kan välja att se möjligheter. Lägg inte tid på att försöka kontrollera det runt omkring dig, det kommer inte att gå. Försök istället att kontrollera vad du kan kontrollera: dig själv, dina tankar och dina handlingar.

Du har precis förlorat ditt jobb, hur reagerar du? ”Det är det värsta som har hänt – mitt liv är över. Inget kan vara värre än det här.” Eller: ”Det är det bästa som har hänt – mitt liv kan få en ny start. Jag vill egentligen inte jobba med det jag gjort och nu kan jag byta inriktning.” Du kan inte kontrollera att du blev av med ditt jobb, men du kan kontrollera hur du hanterar situationen. Detta gäller även träning.

Vad kan ha varit anledningen till tidigare misslyckande träningssatsningar? Tror du dig inte kunna gå ner i vikt, träna tre dagar i veckan, följa ett kostschema, och så vidare? Det är egentligen inte en fråga om att kunna eller inte, utan mer om att vilja eller inte. För jag vet att du kan göra alla dessa saker, eller har jag fel? Kan du inte hitta till gymmet? Kan du inte byta om till träningskläder? Kan du inte röra vid vikterna? Det är klart att du kan alla dessa saker, problemet är snarare att du inte vill. Det kanske är bekvämare att ligga hemma och kolla på TV, men tänk vad mycket enklare det skulle vara om du sa ”jag kan” istället.

Jag vill att du ska testa det fram­över. Säg till dig själv att du kan göra allt detta. Kom ihåg att du inte kan kontrollera det som sker runt omkring dig, men att du alltid kan kontrollera hur du väljer att se på situationen. Gör dig själv en tjänst och se möjligheter istället för hinder.

Skylla ifrån sig på andra eller tycka synd om sig själv
Detta tankesätt är kopplat till vad vi just gick igenom. Tyvärr är det väldigt mycket enklare att skylla på någon eller något än att ta eget ansvar. Denna inställning skapar en negativ attityd, som i sin tur skapar problem. Genom att skylla ifrån dig gör du dig själv en björntjänst och gräver dig djupare och djupare ner i marken, då du gör det till en vana att skylla dina tillkortakommanden på människor runt omkring dig.

Istället tycker jag att vi borde ta ansvar för våra liv och de handlingar vi gör. När det är tufft kan du ta hjälp av familj, vänner och tränare som kan guida dig på vägen mot det mål du har satt upp. Så istället för att skylla på andra, utnyttja de personer som är där för att stötta dig och be dem hjälpa dig.

Hålla tillbaka
Att nå de mål du har satt upp kan innebära att du måste göra saker som tar dig utanför din komfortzon. Du kanske behöver planera dina måltider, hålla igen på godisätandet vid påsk och jul, eller kämpa dig igenom tuffa benpass. Det kan vara jobbigt att göra det som krävs för att leva ett hälsosamt liv när det finns så många frestelser.

Men när du vet vad du vill kan du inte låta någon eller något hålla dig tillbaka. Låt inte andras åsikter guida dig när det kommer till ditt liv. Att göra en ändring till det bättre och som är utanför normerna kommer sällan vara accepterat. Din framgång kommer sticka folk i ögonen, men låt inte det stoppa dig.

Att nå de mål du har satt upp för dig själv kan vara svårt, men det gör det hela bättre när du väl är där. För att nå dessa mål krävs inget magiskt. Du behöver ha tålamod och låta processen ta sin tid. Du behöver också tro på dig själv och säga att du kan. Dessutom måste du ta ansvar för dina handlingar och inte skylla ifrån dig på andra, och du kan inte heller låta någon eller något hålla dig tillbaka. Utmana det du förr trodde var ­omöjligt. Tänk på att du har ­ansvaret över din egen attityd. Ta vara på detta faktum och se hur långt det tar dig.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.