En strong snubbe

Kändisträning 5 Maj 2013

Den brittiske skådespelaren Mark Strong bevisar att det aldrig är för sent att komma i toppform.
Mark Strong

Om det verkligen är roligare att spela skurk än hjälte, så måste Mark Strong vara den lyckligaste mannen i Hollywood. Den brittiske skådespelaren har gestaltat otaliga skurkar på vita duken sedan BAFTA-nomineringen för rollen som gangstern Harry Starks i BBC-dramat The Long Firm från 2004.

Strong fyller 50 i år, men med sex filmer på schemat visar han inga tecken på att vilja sakta ner. Hans senaste skurkroll är den som busen Jacob Sternwood i den brittiska actionrullen Welcome to the Punch. ”Regissören ville att jag skulle se ut som någon du helst inte vill bråka med”, säger Strong, och vi slås av hur varm och trevlig han verkar – något som står i skarp kontrast till de ondskefulla och beräknande karaktärer han brukar gestalta. ”Jag behövde göra mig av med lite fett, och skaffa en smärtare och hårdare look.”

För att komma i form tränade Strong med PT:n Giacomo Farci. ”Inspelningsteamet ville att Mark skulle se vältränad, men inte för muskulös, ut”, säger Farci. ”Han behövde se ut som en man som överlever på det som naturen har att erbjuda. Hans karaktär klättrar i berg, hugger ved och slåss, vilket var den typ av fysik vi siktade på.”

Hur lång tid hade du på dig att komma i form inför Welcome to the Punch?
Bara sex veckor. Jag träffade producenten och regissören och de berättade att min karaktär bor på Island. Han är en löpare och bergsklättrare, så han är inte den typen som tränar på gym – de ville att jag skulle se smärt och senig ut. De tyckte att jag såg ut att vara i form och inte skulle behöva en PT – men sedan skulle vi testa lite kläder och jag var tvungen att ta av mig på överkroppen… När vi var klara sa de att vi kanske skulle testa att köra med en PT i alla fall, och det var då jag fick träffa Giacomo.

Vilken var den tuffaste utmaningen rent fysiskt i filmen?
Det är en scen där min karaktär springer på natten. Det var den sista scenen vi spelade in innan gryningen och vi var tvungna att sätta den. Kameran var placerad i en rullande bil och jag sprang bredvid. Det var i princip som att springa ett 100-meterslopp efter det andra, åtta gånger i rad. För att fixa det var jag tvungen att köra konditions- och styrkeövningar. Det finns också scener där jag hoppar från balkonger, och där de egentligen hade kunnat använda en stuntman, men eftersom jag hade tränat kunde jag göra dem själv.

Tränade du mycket innan du fick den här rollen?
Nej. Förr satt jag alltid och tittade ut genom fönstret på mitt kontor och brukade tänka att jag måste börja springa mer. Jag spelade fotboll två gånger i veckan, men det var inte tillräckligt för att jag skulle bli vältränad. Jag har många gånger tänkt att jag ska börja träna på gym, men jobb och resor har alltid kommit i vägen. Nu packar jag alltid ner träningskläder och tränar på hotellens gym, och jag har fortsatt att jobba med Giacomo sedan vi avslutade träningen inför filmen. Vi kör boxning, häcklöpning, släddrag och ibland mer muskelbyggande övningar som bänkpress och bicepscurls. Jag för dessutom en kostdagbok, så att jag kan se vad jag gör rätt eller fel.

Vad var den största förändringen när det gäller kosten?
Alkoholen – att skippa den gjorde den största skillnaden. Förr brukade jag ta ett glas vin på kvällen för att slappna av, vilket ofta slutade med att jag drack en hel flaska varje kväll. Om man fortsätter så månad in och månad ut, så befinner man sig snart på gränsen till att bli alkoholist. Att sluta dricka var en verklig ögonöppnare – främst för att jag insåg hur invant beteendet är. Jag är säker på att samma sak gäller rökning och skräpmat. Efter man har slutat kommer man till en punkt ett par månader senare då man inte längre tänker på det. Det är inte längre något du behöver eller ens vill ha. Om någon erbjuder dig det, så tackar du nej.

Hur mycket drog du ner på alkoholen?
Jag drack ingenting alls på sex månader. Samtidigt som jag tränade inför filmen fick jag veta av min läkare att jag hade högt kolesterol. Han tyckte att jag skulle sluta äta fet mat som korv, salami och vissa mejeriprodukter, samt sluta dricka alkohol. Vi gjorde ett nytt blodprov sex månader senare och jag hade då förbättrat mina kolesterolvärden avsevärt. Nu tar jag kanske ett glas rödvin till maten ibland, men jag dricker inte öl längre, även om jag faktiskt kan sakna det. En kall öl smakar underbart, men det är lustigt hur ett glas iskallt vatten kan vara precis lika gott när man har brutit ovanan. Oj, nu låter jag som en nykterhetspredikant, va?

Hur ser formen ut i dagsläget?
Jag är i riktigt bra form. Jag är vältränad och känner mig stark och mentalt skärpt. Något annat som är viktigt är sömnen. Vanligtvis är jag en nattuggla, men nu försöker jag att gå och lägga mig vid tio, och det gör en enorm skillnad.

Har det hjälpt dig att bli en bättre fotbollsspelare?
Ja, absolut! Jag spelar forward nu och springer mycket, eller så sätter de mig som yttermittfältare eftersom de vet att jag orkar springa fram och tillbaka. Min återhämtningstid har förbättrats på ett fenomenalt sätt. Träningen kan fortfarande kännas ganska tung, men nu återhämtar jag mig nästan på nolltid. Efter att ha boxats i 15 minuter kan jag känna mig helt utmattad, men en eller ett par minuter senare är jag tillbaka på banan igen. I min ålder är det väldigt viktigt att man tränar på något vis – men man måste aktivt göra det valet. Man kommer till en punkt i livet då man antingen kan välja att se ut som Gerard Depardieu, dricka sig full och gnälla på medpassagerarna på flyget, eller så gör man något åt sin hälsa i takt med att man blir äldre. Jag uppskattar verkligen att vara i god fysisk form.

STRONGS TRÄNING
PT:n Giacomo Farci hade bara sex veckor på sig att få Mark Strong i form, och kombinerade därför dessa träningsformer fem gånger i veckan.

FRIA VIKTER
”Vi byggde upp Marks grundstyrka med knäböj, marklyft, utfall och olika press-, drag- och rotationsövningar”, säger Farci. ”Basövningar utvecklar corestyrka och stimulerar produktionen av testosteron, vilket ger muskeltillväxt.”

METCON-PASS
”Övningskombinationer med kettlebells, romerska ringar och boxhopp, som utfördes utan vila, förbättrade Marks uthållighet och fettförbränning.”

PROWLER-PRESS
”Mark hatade de här passen i början eftersom han mådde illa efter två eller tre set. Prowler-press är dock en väldigt effektiv, anaerob övning. Han ändrade sig efter att ha insett hur han hade förbättrat sin uthållighet.”

MITTSTRÄNING
”Med hjälp av mittsträning förbättrar du din snabbhet, precision, rörlighet och koordination. Mark hade aldrig boxats tidigare, men efter ett par pass hade han blivit riktigt slagskicklig.”

FOTBOLL
”Utöver allt detta och alla långa tagningar lyckades Mark på något vis även klämma in träning och matcher med sitt femmannalag två gånger i veckan. Jag hade inget emot det, eftersom det är ett utmärkt sätt att få in intensiv intervallträning på schemat.”

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.