En gatuköksklassiker på nytt sätt

Mat & Recept 17 Dec 2013

Lär dig laga en nyttigare variant av korv med mos.
korvmos

Detta är inte direkt någon rätt som man brukar associera med träning och muskelbygge, men med ett par enkla justeringar – signerade kocken Adam Gray – kan denna gatuköksklassiker förvandlas till en nyttig och mättande måltid som fyller på med bränsle innan träningen.

INGREDIENSER (2 portioner)
– 300 g färskpotatis
– 4 korvar med hög kötthalt
– 50 g rapsolja
– 2 msk naturell yoghurt
– 3-4 vårlökar, skurna i fina skivor
– 100 g babyspenat
– Salt och peppar

GÖR SÅ HÄR
– Lägg potatisen i en stor gryta, täck dem med kallt vatten och koka upp. Sänk värmen och låt småkoka.
– Stek korvarna samtidigt, och vänd dem då och då.
– När potatisen är genomkokt låter du den rinna av i ett durkslag.
– Lägg potatisen i en medelstor gryta och mosa dem med en gaffel.
– Tillsätt tre fjärdedelar av oljan, all yoghurt och vårlökarna i potatismixen och blanda alltsammans.
– Ta fram en bunke och tillsätt den återstående rapsoljan tillsammans med spenaten.
– Lägg upp moset på en tallrik och lägg babyspenaten och korvarna ovanpå. Krydda och servera.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.