En atlet X3

Träning 16 Mar 2014

Spaniens trefaldige världsmästare i triathlon, Javier Gómez, berättar om sina träningsrutiner, rivaliteten med bröderna Brownlee och guldet han har bestämt sig för att vinna i Rio 2016.
atletganger3

Jag försöker att visualisera nästa lopp medan jag tränar. Det är viktigt att föreställa sig alla tänkbara möjligheter, eftersom saker du inte förväntar dig kan inträffa och under tävlingen fattar du beslut med bara ett par sekunders betänketid. Att lära sig att tänka på sina konkurrenter, deras styrkor och svagheter och de bästa tillfällena att gå till attack under loppet är något som kommer med erfarenheten.

Segerns sötma håller mig motiverad. Alla har vi dagar då vi känner oss hängiga, men då måste man fråga sig själv varför man håller på. Själv får jag träningsmotivationen jag behöver genom att påminna mig om att jag tränar för att bli olympisk guldmedaljör och världsmästare.

Fasta rutiner hjälper till att minska stressen. Jag är inte vidskeplig, men jag följer alltid samma schema på morgonen innan tävling. Jag äter exempelvis alltid tre timmar innan start och skulle aldrig gå med på att ändra det.

Var selektiv när du tränar. Koncentrera dig på tekniken och jobba hårt för att förbättra dina svagheter. Alla gillar att framhäva sina styrkor, men det är när man jobbar på sina svagheter som man blir en bättre idrottsman.

Våga tro på din strategi. Det krävs självbehärskning för att hålla igen när dina medtävlande börjar passera dig, men om du har tilltro till din tävlingsstrategi så kommer du att slå dem till slut. Den som startar snabbast är inte alltid den som vinner.

Bröderna Brownlee har tvingat mig att testa mina gränser för att förbättra mig. De är goda simmare, förmodligen de allra starkaste cyklisterna och springer lika snabbt som någon annan. När Alistair slog igenom tog han sporten till en ny nivå.

Löpningen är den svåraste delen av ett triathlon och den etapp som är avgörande för slutresultatet. Jag har jobbat mycket med min löpning för att se till att jag har ett fysiskt övertag på mina motståndare, men den mentala aspekten är också viktig. Det är ofta den person som kan härda ut smärtan fem sekunder längre som sedan vinner.

Jag kan tänka mig att ställa upp i en Ironman, men inte innan OS i Rio. Det hade varit roligt att se hur jag står mig i konkurrensen, men uthållighetsträningen är så pass olik den i triathlon att jag inte kan göra både sakerna samtidigt.

Min träning blir mer och mer fokuserad ju längre säsongen fortlöper. Jag börjar med grundläggande styrke- och konditionsträning, och sedan fokuserar jag på specifika muskelgrupper för simning, cykling och löpning, och anpassar min gymträning till de områden som behövs stärkas upp.

Det är viktigt att du har koll på vilken utrustning som funkar bäst för dig. Jag har aldrig varit intresserad av minimalistiska löparskor eller barfotalöpning. Jag råkade ut för skador tidigt i min karriär som riskerar att återkomma, och därför har jag fortsatt att använda vanliga löparskor.

Akta dig för alltför strikta dieter. Jag har nyligen insett att jag mår bättre när jag äter mindre gluten, men jag har inte uteslutit det helt. Vissa äter mindre för att gå ner i vikt, men när man tränar tre gånger om dagen så måste man äta ganska mycket.

Jag satsar på att ta guld i Rio. Alistair Brownlee slog mig i London 2012, men efter att jag kom tillbaka och vann triathlon-VM stod det klart att det kommer att bli en jämn fight under nästa OS.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.