Diet under lupp: 5:2

Kost & Mat 8 Feb

Vi tittar närmare på 5:2-dieten. Vad väger tyngst – för- eller nackdelar?

5-2

IDÉN När det kommer till fastedieter är 5:2 fortfarande populärast just nu. Den som följer 5:2 äter 600 kalorier under två dagar i veckan, och sedan äter man som normalt de resterande fem dagarna. Principen är att detta mönster höjer fettförbränningen, eftersom insulinnivåerna i kroppen sjunker. Det finns också de som hävdar att fastan och att drastiskt minska kaloriintaget (det vill säga att självmant försätta kroppen i ”svälttillstånd”) minskar risken för sjukdomar som demens och cancer.

FORSKNING Den här dieten har visat sig effektiv för den som vill gå ner i vikt, men experter är ändå överens om att det krävs mer forskning på området. Studier som gjorts på möss visar att om de små djuren får fasta i perioder och sedan kalasa på vad de vill stundtals, så tappar de i vikt även om det totala kaloriintaget – det vill säga om de skulle äta lika mycket energi jämnt fördelat – är detsamma. Det finns också studier redan från 2007 som slår fast att fasta bidrar till att minska hungerkänslor. Men eftersom de resultat som man funnit i studierna på möss ännu inte testats på människor i någon stor skala, så kan man ännu inte slå fast hur pass effektivt det är att fasta om man vill gå ner i vikt.

FÖRDELAR Om man ska se någonting positivt med fastedagarna, så skulle det kanske vara att man sparar tid. Det går att vara produktiv på jobbet under förmiddagen, även om det enda man fått i sig till frukost är en kopp grönt te, och du slipper lägga särskilt mycket tid på matlagning två dagar i veckan (såvida du inte har en familj att utfodra). De som fastnat för fastekonceptet menar också att suget och hungerkänslorna i det närmaste försvinner, så det är inte särskilt jobbigt psykiskt att avstå måltider under fastedagarna, men de har ändå utrymme att äta normalt vid sociala tillfällen under veckans övriga dagar. Dessutom utesluts ingen viss sorts mat, så det finns inga ”förbud” eller regler för vad man absolut inte kan äta.

NACKDELAR Att äta enligt 5:2 ska inte ses som en anledning att vräka i sig skräpmat under de dagar då man inte fastar. Många forskare menar att andra former av fastor, som till exempel 16:8 där man har ett åtta timmars ”ätfönster” och sedan fastar dygnets övriga 16 timmar, är bättre i längden eftersom man får mer regelbundna vanor och har fler hälsofördelar.

DIETISTEN SÄGER ”Anledningen till att så många människor hoppade på och kunde fortsätta med den här dieten när den kom, är att de inte känner att de behöver avstå från särskilt mycket. De kan tänka att de får äta den där chokladbiten imorgon istället, eller unna sig något särskilt till frukost morgonen efter, om de bara står ut för stunden”, säger dietisten Shona Wilkinson. ”Många lär sig fort att planera sitt kostintag, får en ökad förståelse för skillnaden på vad som är sug efter viss sorts mat och vad kroppen faktiskt behöver näringsmässigt, samt blir i längden bättre på att utöva portionskontroll. Problemet som jag ser det är dock att den här dieten inte lär ut någonting alls om hälsosamma matvanor och vad det innebär att äta sunt.”

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.