Den rätta magkänslan

Tips 7 Dec 2013

denrattamagI sin nya bok Serve to Win (157 kronor på adlibris.com) berättar världens kanske just nu främste tennisspelare Novak Djokovic om hur den glutenfria dieten fick honom att ta det stora steget mot eliten. Dietisten Nick Morgan hävdar att det finns mycket att lära om serbens framsteg.

Hur kan jag testa om jag är glutenintolerant?
Det enklaste sättet är att köra en elimineringsdiet. Uteslut metodiskt vissa typer av livsmedel och håll koll på hur du känner dig och eventuella symptom. Fortsätt under tre till fyra veckor innan du bit för bit återintroducerar maten för att se hur du reagerar på den.

Hur märker jag om jag inte tål gluten, och om det jag gör hjälper?
Symptomen inkluderar diarré, magbesvär, viktnedgång och trötthet, och dessa kan påverka din träning, din allmänhälsa och din psykiska status. Om du är intolerant så kommer dessa symptom att börja avta redan efter ett par dagar. Om problemen fortsätter kan andra livsmedel eller allergier ligga bakom, och då bör du söka medicinsk vård.

Bör man undvika gluten överhuvudtaget, för säkerhets skull?
Gluten har inte bara dåliga sidor om du inte lider av glutenintolerans, alltså någon form av immunförsvarsnedsättning i mag/tarmsystemet som gör att du är allergisk mot gluten. Många menar att de mår bättre utan glutenprodukter även om de inte lider av intolerans, men det finns inga bevis för att det skulle vara skadligt för de som tål dem.

Vilken typ av mat är glutenfri?
Kött, fisk, kyckling, frukt, grönsaker, baljfrukter, mejeripriodukter, fetter och oljor är de självklara valen, men det finns också vissa spannmål som funkar. Här återfinns ris, majs, potatis, soja, linser, bovete och quinoa. Se informationen nedan för ett par enkla övergångar till glutenfritt.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.