De nya reglerna för återhämtning

Träning 21 Jan 2016

isvak

Om du (och dina testiklar) någon gång har genomlidit ett isbad blir du förmodligen glad över att höra att australiensiska forskare från University of Queensland sågar denna tortyrliknande återhämtningsmetod i en ny studie. ”Den långsiktiga muskel- och styrketillväxten hämmas kraftigt av att ta iskalla bad”, säger Llion Roberts, en av författarna till studien. Såvida du inte är masochist, så tvivlar vi på att regelbundna isbad är något för dig i vilket fall som helst – men om denna tidigare etablerade återhämtningsmetod nu avvisas av vetenskapen, vad ska man då göra istället?

Roberts föreslår nedvarvningsövningar som att cykla på en motionscykel eller ro i roddmaskin. Sunda tips, men sjukgymnasten Steve Kemp menar att det bara är början. ”Protein – antingen från tillskott eller mat – är viktigt för att musklerna ska kunna reparera och bygga upp sig på nytt. Sedan är det precis lika viktigt att dricka mycket vatten, eftersom det hjälper till att spola ut toxiner ur kroppen och underlättar för proteinet att göra sitt jobb.”

Ordentlig vila är ett måste. ”Sju till åtta timmars sömn behövs för att kroppen ska kunna slutföra alla faser i muskelåterhämtningen”, säger Kemp. ”Om ett pass var särskilt tufft kan du ha på dig kompressionskläder medan du sover för att öka blodflödet ut till musklerna under natten.”

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.