D-Flex – en svensk PT-pionjär

Kändisträning 17 Nov 2013

dflexluvaInnan David ”D-Flex” Seisay tog personlig träning till Sverige i början av 90-talet var detta fenomen så gott som okänt i vårt hörn av världen, men efter att David fått en överviktig Denniz Pop i form startades en PT-trend som vi hittills inte sett slutet på. Nu är han aktuell med träningsboken Träna med D-Flex: stjärnornas PT som ger dig chansen att komma i form med David som din personlige tränare.

Tränar du med PT? Eller funderar du på att börja? Du kanske känner någon som har en personlig tränare? Chansen att du svarade ja på någon av frågorna är ganska stor – från att ha varit något som främst var förbehållet kändisar och förmögna personer i början av 90-talet då fenomenet slog igenom, betraktas det numera som helt naturligt att ha en PT och allt fler väljer att utbilda sig inom personlig träning. Men innan trenden såg dagens ljus och exploderade hos oss i Sverige hade David Seisay – en 18-årig, träningsintresserad yngling – 1985 fått sitt första jobb som instruktör på ett gym i Scarsdale, New York, i USA. Där kom han snart att upptäcka sin talang för att coacha andra och hjälpa dem att nå sina träningsmål.

”Jag hade tagit studenten från high school och fått jobb på ett av Jack LaLannes gym”, berättar David. ”Där var det en kille som var kraftigt överviktig – han vägde runt 140 kilo – och alltid frågade mig om tips och råd. Han följde tipsen jag gav honom och vi märkte ett riktigt bra resultat på kort tid. Redan då visste jag att personlig träning var något som jag skulle vilja jobba med.”

David, som föddes 1967 i Helsingborg, återvände till Sverige under andra halvan av 80-talet med siktet inställt på att bli rapartist och kom i kontakt med producenter som Denniz Pop och Rob’n’Raz. Efter att ha debuterat med singeln ”Love 4 Love” tillsammans med Leila K medverkade David på flera album och singlar signerade Rob’n’Raz under namnet D-Flex, och 1993 kom den stora hitten ”In Command” som nådde förstaplatsen på försäljningslistan.

”Under videoinspelningen var jag i toppform och det var många som frågade mig hur jag hade kunnat komma i så pass bra form så fort”, säger David. ”Det var då jag kom på tanken att träna folk personligen och det kom att bli startskottet för personlig träning i Sverige.”

Tillsammans med sin manager Jonas Siljemark skickade han ut 500 fax till olika kändisar i Stockholm för att göra reklam för sina tjänster, men fick bara ett enda svar – från Denniz Pop. ”Han var min första kund”, berättar David. ”Jag fick till ett riktigt bra resultat med honom – han gick ner tio kilo på bara tolv veckor. Sen var det många som var intresserade av att träna med mig.”

Efter Denniz Pops fantastiska förvandling har det rullat på för David och idag är han en av landets mest anlitade och framgångsrika personliga tränare, som under 20 års tid har hjälpt flertalet stjärnor att hitta drömformen.

Fanns det någon annan som sysslade med personlig träning i Sverige när du satte igång i början av 90-talet?
Det var bara jag och en annan kille, som också är amerikan, som sysslade med det. Efter oss kom Daniel Westling, som öppnade sin studio i Stockholm. Sen dess har det bara exploderat. Nu finns det personliga tränare överallt och det känns jätteroligt att något som började som en idé kunde bli så stort som det har blivit nu.

Hur tycker du att PT-yrket har förändrats sedan dess?
Det är som med allt annat – jag tror att folk har fått mer och mer kunskap om träning och kost. Jag tycker också att skadorna är färre nu jämfört med hur det var förr. Sedan är folk mer öppna för nya idéer – man sitter inte fast i metoder som man använde för 20 år sedan.

Skulle du kunna berätta lite mer om det träningstänk eller den filosofi som ligger till grund för programmet i din bok? Vad är det som gör det till ett program som funkar?
Jag försöker alltid att hålla ögonen öppna, och faktum är jag lärde mig ett nytt sätt att tänka kring träning 2005 då jag en träffade en träningsguru i Växjö som heter Sammy Blessyn. Han hade bjudit ner mig dit för att delta på ett öppet hus som han hade på sitt gym, och den här killen var kanske sex–sju år äldre än mig. Efteråt frågade han mig om jag ville träna tillsammans med honom, och jag blev imponerad av hans fysik som var den mest vältränade jag har sett. Jag undrade vad det var som han gjorde. Sen tränade jag med honom under en tvåårsperiod.

Det jag har gjort är att ta alla de bästa delarna från många olika träningsformer – det jag har lärt mig av Sammy, det jag har lärt mig från min bakgrund som amerikansk fotbollsspelare och det som jag har lärt mig från bodybuilding, som är basen när det gäller min träning. Man tränar inte hårt, men man tränar smart. Mina pass är inte de mest brutala passen som finns – det finns andra pass som är mycket jobbigare, om det är det som man är ute efter. Själv är jag ute efter resultat. Man ska tänka på hållningen – det är själva grundtanken i programmet som jag presenterar i boken. Man ska alltid ha en bra hållning, andas under tiden man tränar och utföra övningarna korrekt. Vilka vikter man använder är inte så väsentligt, man behöver inte använda särskilt tunga vikter för att bygga muskler.

Och då använder man sig av höga repetitonsantal…?
Ja, precis. Jag har lärt mig att räkna reps, men det här är cirkelträning på mitt eget sätt. Jag har jobbat väldigt länge med att ta fram de bästa kombinationerna i boken, och har satt ihop tre olika pass för varje vecka och svårighetsgraden ökar successivt. Först kör vi fyraminuterscirklar, sen ökar vi till fem minuter och mot slutet av vecka fyra är cirklarna sex minuter långa. Du ska använda vikter som du kan kontrollera tiden ut, och det är väldigt jobbigt både fysiskt och psykiskt, men när man kommer in i andningen och tekniken så klarar man det. Stimulansen på de muskelgrupper som aktiveras blir väldigt bra.

Är det ett program som funkar både för nybörjare och avancerade?
Ja, definitivt. Mitt program handlar om att du ska göra en viss rörelse korrekt med ett visst tempo under en viss tid. Om du är nybörjare kan du använda dig av väldigt lätta vikter, men så länge du har bra hållning och bra teknik i rörelserna så klarar man de flesta övningar som jag visar. Har man mer erfarenhet av att träna så kan man med fördel använda vikter som är lättare än de man brukar använda, och ändå få riktigt bra träning. De som har tränat efter mitt program är imponerade, och tycker att det är jobbigt. Jag gillar egentligen inte ordet ”jobbigt” så mycket – jag säger hellre att det är stimulerande! Det är ett annorlunda sätt att träna.

Vilka tips har du för att göra träningen till en naturlig del av vardagen?
Man ska träna på samma sätt som man köper en ny bil – om du köper en sprillans ny drömbil så kommer du definitivt att tvätta den, städa den och se till att den är i bra skick. Våra kroppar och hjärnor är värda miljontals gånger mer än materiella saker, och är därför något som man måste prioritera. Och sen måste man hitta träningsformer som man tycker är kul och som man gillar att göra. Försök att inte sätta upp för stora mål i början, utan börja med att sätta upp små delmål.

Vilka fallgropar är vanligast att man trillar i när man påbörjar ett nytt träningsprogram och hur bär man sig åt för att undvika dem?
Jag tror att det är att man går ut alldeles för hårt. Man måste försöka jobba successivt, i synnerhet i början. Under de första veckorna måste lederna och musklerna hänga med och du ska inte få för brutal träningsvärk. Träningsvärk är inte ett tecken på att du har tränat bra, utan på att musklerna är skadade. Därför ska du undvika att få för mycket träningsvärk.

Många kanske tappar motivationen när de inte får de resultat de vill ha tillräckligt fort. Hur behåller man motivationen i sådana lägen?
Man ska inte ställa för orealistiska eller höga krav på sig själv. Tänk exempelvis på att de flesta personer som kan skryta med ett sexpack har tränat fram det eftersom de ska medverka i en film, bli fotograferade eller något liknande. De ser inte ut så hela tiden. Så försök att hitta ett mellanläge, eftersom de flesta av oss har svårt att skaffa ett sexpack – då får man inte dricka öl, äta godis eller bröd, och så vidare. Så försök att sätta upp ett realistiskt mål och ligga på en vikt som du kan hålla året runt.

dflex2

Berätta lite om din syn på kosthållning. Förespråkar du en viss diet eller bara att man ska äta mer sunt i största allmänhet?
Man ska försöka äta saker som växer ur marken, och äta rätt mängd vid rätt tillfälle. Jag är inte den som kapar kolhydrater, utan de ingår i alla de program som jag gör till mina kunder. Varannan eller var tredje timme så äter du något – det behöver inte vara så stora mål. Sen ska man naturligtvis försöka undvika skräpmat. Varje mål ska vara stimulerande för näsan, tungan och ögonen. Det ska vara en härlig upplevelse att äta.

Kan man göra sig själv en otjänst genom att tillämpa en alldeles för strikt kosthållning? Kan det ha inverkan på ens resultat?
Självklart. Vissa människor har svårt att klara en för strikt kosthållning. Men det är väldigt individuellt, eftersom alla är olika. Man måste vara vettig och äta saker som kommer att gynna kroppen. Och ibland kan det kanske vara nyttigt att äta en chokladbit eller en pizza om du gillar det – det kommer att gynna dig eftersom du mår bra av det.

Om du ser tillbaka på din karriär som PT – vad är du mest stolt över?
Jag är mest stolt över att jag har kunnat hjälpa väldigt många människor att kunna förändra sina liv till det bättre. Det är därför jag älskar mitt jobb. Sen är jag naturligtvis också stolt över att jag har tagit ett koncept som från början bara var en idé och gjort det till något som verkligen har funkat – det var många som var tveksamma till personlig träning när jag började. Som ett specifikt jobb så kan jag nämna det jag gjorde med att få Mikael Persbrandt i form inför Hamilton, det är verkligen höjdpunkten hittills i min karriär. Vi var tvungna att nå resultat, och det gjorde vi på effektivast möjliga sätt och med kort varsel.

Hur mycket tränar du själv nuförtiden?
Jag tränar mycket. Ungefär fyra till fem styrkepass i veckan. Vilken typ av konditionsträning jag kör varierar, men nu har jag börjat simma väldigt mycket. Sen kör jag mycket mittsträning och hopprep.

Vad har du för planer för den närmaste framtiden?
Jag ska fortsätta jobba med boken och sen har jag en del intressanta projekt på gång – jag har en del appar som kommer plus lite fler hemliga projekt.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.